آیا می‌توان از دارو برای تپش قلب در دوران بارداری استفاده کرد؟

تپش قلب در دوران بارداری یکی از مشکلات رایج میان بانوان باردار است. تپش قلب در بارداری اگر چه در بسیاری از موارد خطرناک نیست، اما گاها می‌تواند منجر به آریتمی‌های قلبی خطرناک گردد. به طور کلی، در طی فرایند بارداری، تغییرات فیزیولوژیکی در قلب بانوان رخ می‌دهد. این تغییرات می‌تواند از تغییرات هورمونی شدید در این دوران، بالا رفتن حجم پلاسمای خون و یا افزایش سطح آدرنالین و نورآدرنالین ناشی شود.

نارسایی‌ها و احساس تپش قلب در دوران بارداری ممکن است در اثر کانون‌های آریتمی نهفته که از قبل وجود داشته‌اند، به وجود آیند. در چنین شرایطی یک فرد باردار باید حتما زیر نظر یک پزشک متخصص قلب و عروق و آریتمی  قرار گرفته و وضعیت وی کاملا بررسی گردد.

آیا می‌توان از دارو برای تپش قلب در دوران بارداری استفاده کرد؟

علت تپش قلب در بارداری چیست؟

۱. کم خونی؛ علت رایج تپش قلب در بارداری

در‌صورت کم‌خونی و کاهش اکسیژن‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن، عملکرد سیستم قلبی نیز با اختلالاتی مواجه می‌شود که اصلی‌ترین آن ایجاد تپش قلب است. هنگامی که سطح اکسیژن‌رسانی توسط گلبول‌های قرمز به اندام‌های بدن کاهش پیدا می‌کند؛ دراین‌صورت قلب باید بیشتر از حالت عادی کار کند. در‌صورت غیرطبیعی شدن میزان عملکرد قلب به این عضو بدن فشار بسیاری وارد شده و منجر‌به تپش و آریتمی قلبی می‌شود.

با وجود کم‌خونی و ایجاد مشکلات قلبی در دوران بارداری حتما باید برای درمان به‌موقع و سریع اقدام کرد. زیرا کم‌خونی در این دوران حساس ممکن است با گذشت زمان مشکلات جدی‌تری را برای مادر و هم‌چنین جنین به وجود آورد. در چنین شرایطی پزشک معالج با تجویز داروهایی از افزایش شدت کم‌خونی می‌کاهد و تپش قلب را نیز کنترل می‌کند. داروهای متعددی توسط شرکت‌های دارویی داخلی و خارجی برای کم‌خونی و مشکلات قلبی در دوران بارداری تولید می‌شود.

۲. تاثیر افزایش حجم خون بر عملکرد سیستم قلب و عروق

در دوران بارداری، به دلیل تامین نیازهای جنین، حجم خون مادر ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. بدین‌ترتیب قلب مادر برای پمپاژ خون در بدن باید سخت‌تر کار کند و مقداری از این خون را به جنین در حال رشد بفرستد. افزایش حجم خون بدن در سه ماهه نخست بارداری آغاز می‌شود و در سه ماهه دوم به بیشترین میزان حجم می‌رسد. طی سه ماهه سوم بارداری نیز افزایش حجم خون با سرعت کمتری ادامه می‌‏یابد. در نتیجه این فرآیند، ضربان قلب مادر به‌طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. از‌این‌رو افزایش حجم خون را می‌توان یکی از دلایل تپش قلب در بارداری دانست.

برخی از مادران به دلیل افزایش بیش‌ازحد ضربان قلب نیاز به مصرف داروهای قلبی پیدا می‌کنند. مصرف هرگونه داروهای قلبی باید با نظر و مشورت پزشک متخصص صورت گیرد؛ زیرا بارداری دوران بسیار حساسی است که احتمال دارد مصرف هرگونه دارو بدون تجویز پزشک برای مادر و جنین عوارضی را به همراه داشته باشد.

۳. استرس و اضطراب؛ عاملی برای ایجاد ضربان قلب بالا در بارداری

گاهی اوقات در بارداری، تپش قلب ناشی از استرس و اضطراب بوده که به‌طور عمومی این امر طبیعی است. با بالا رفتن استرس، میزان تپش قلب نیز افزایش یافته و آریتمی نیز بیشتر می‌شود. مادران باید برای کنترل میزان استرس خود اقدامات لازم را انجام داهند؛ زیرا در‌صورتی‌که سطح استرس بیش‌از‌حد افزایش یابد، ممکن است. حتی منجر‌به بیماری‌های خطرناکی مثل کلسترول خون یا فشار خون در بارداری شود. این استرس و تپش قلب ممکن است تمرکز زنان باردار شاغل را نیز دچار اختلال کند. در‌این‌صورت توصیه می‌شود برای بهبود تمرکز و هم‌چنین کنترل استرس و تپش قلب با پزشک معالج خود مشورت کنید.

۴. ارتباط کم‌آبی بدن و ایجاد مشکلات قلبی عروقی در دوران بارداری

کم‌آبی بدن را نیز می‌توان علت تپش قلب در بارداری به شمار آورد. در واقع کم آبی بدن وقتی اتفاق می‌افتد که اندام‌ها بیشتر حجم مایعات را دفع کند؛ از‌این‌رو بدن برای انجام فعالیت‌های عادی و روزمره خود هم‌چون عملکرد اندام‌هایی مانند قلب، آب و مایعات کافی در اختیار ندارد. در نتیجه کم‌آبی،‌ سطح الکترولیت نیز در بدن کاهش پیدا می‌کند و قدرت قلب برای پمپاژ خون بسیار کم می‌شود؛ بدین‌ترتیب باعث ضربان قلب بالا در بارداری خواهد شد.

هم‌چنین در برخی مواقع نیز ممکن است کم آبی در دوران بارداری باعث افزایش فشار خون شود. برای این که فشار خون خود را در سطح عادی نگه دارید باید آب مورد‌نیاز بدن را تامین کنید.

۵. تغییرات هورمونی؛ یکی از دلایل افزایش تپش قلب در دوران بارداری

بدن مادران در در دوران بارداری دستخوش تغییرات متعددی می‌شود که یکی از آن‌ها تغییرات هورمون‌های استروژن و پروژسترون است. تغییرات هورمونی مادران در سه ماه اول بارداری، شیوه درک زن از جهان را از نظر بویایی، بینایی و چشایی کاملاً تغییر می‌دهد.

یکی از پیامدهای تغییرات هورمونی در زنان باردار، ایجاد آریتمی قلبی یا افزایش تپش قلب است؛ زیرا هورمون‌های استروژن و پروژسترون تاثیر قابل‌توجهی بر عملکرد سیستم قلبی عروقی دارند. توجه داشته باشید تغییرات هورمونی مادران بسیار رایج بوده و نشان از آمادگی بدن برای پرورش یک زندگی جدید داخل بدن او است.

مصرف داروی تپش قلب در بارداری

استفاده از دارو برای تپش‌قلب در دوران بارداری بسیار نادر است. استفاده از دارو برای تپش قلب توصیه نمی‌شود، به خصوص اگر علائم خیلی شدید نباشد یا بیماری زمینه‌ای دیگری وجود نداشته باشد. علاوه بر این، از آنجایی که ۳ ماه اول مهم‌ترین دوره رشد اعضای بدن نوزاد است، در این دوره باید از مصرف دارو خودداری شود مگر اینکه مشکل جدی وجود داشته باشد. با این حال، اگر یک آریتمی بسیار شدید وجود داشته باشد، پزشک ممکن است با اعمال جریان الکتریکی به قلب، آریتمی را اصلاح کند. قبل از توسل به این روش درمانی به نام کاردیوورژن، مادر باردار باید از خطرات آن مطلع شود.

مصرف پروپرانول 10 در بارداری تنها زمانی تجویز می‌شود که بیمار تپش قلب بالایی دارد و به لحاظ عروق قلبی دچار مشکل است. در غیر این صورت مصرف این داروی تپش قلب در بارداری توصیه نمی‌شود. به جای آن می‌توان شربت دیفن هیدرامین تحت نظر پزشک معالج استفاده کرد. توصیه می‌کنیم در مورد خوردن یا نخوردن این دارو فقط و فقط با پزشک معالج خود مشورت کنید و به دنبال این نباشید که چه کسانی در بارداری پروپرانول خورده‌اند و نتیجه آن چه شده است.

بنابراین می‌توان اینطور نتیجه گرفت که اگرچه فشار خون بالا و مشکلات قلبی می‌تواند بارداری را به خطر بیاندازد، اما مصرف دارو‌هایی که ممکن است به جنین آسیب برسانند، ایده خوبی نیست. از آنجا که مطالعات موجود حاکی از اثرات منفی پروپرانولول بر روی جنین در حال تکمیل شدن است و نظر قطعی در این باره وجود ندارد، لذا مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیا می‌توان از دارو برای تپش قلب در دوران بارداری استفاده کرد؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیا می‌توان از دارو برای تپش قلب در دوران بارداری استفاده کرد؟"، کلیک کنید.