ابر روان کننده بتن، 0 تا 100 نکات دانستی!

ابر روان کننده بتن نوعی افزودنی بتن است که از آن برای کاهش آب و افزایش اسلامپ های بتن استفاده میشود. یکی از جالب ترین نکات در مورد انواع ابر روان کننده بتن این است که این محصولات کاهنده قوی آب نیز هستند. این محصولات بر پایه ی پلی کربوکسیلات تولید می شوند. هر چقدر تعداد اسلامپ های بتن بیشتر باشد، بدون اینکه خواص خود را از دست بدهد، به راحتی صاف میشود و کار را برای پر کردن ناحیه هایی که ریخته شده اند، بسیار راحت خواهد کرد. ابر روان کننده بتن انواع مختلفی دارد که در این مقاله قصد داریم درباره انواع آن و کاربردهای آن که نسل جدیدی از روان کنندها میباشد، صحبت کنیم.

ابر روان کننده بتن، 0 تا 100 نکات دانستی!

ابر روان کننده بتن چیست؟

ابر روان کننده بتن، نوعی ماده شیمیایی میباشد که بر اساس  پلیمریزاسیون اکریلیک اسید ساخته میشود. میدانیم که هرچقدر میزان اسلامپ های بتن بیشتر باشد، روانی بودن بتن بیشتر خواهد بود. ابر روان کننده بتن با افزایش اسلامپ های بتن خاصیت روانی بودن بتن را افزایش میدهد.  یکی از مهم ترین خاصیت های ابر روان کننده کاهش آب در مخلوط بتن است که همین امر مقاومت  بتن را افزایش خواهد داد. همچنین میزان پخش شوندگی سیمان نیز را افزایش میدهد.

ابر روان کننده بتن یک افزودنی شیمیایی است که به منظور بهبود عملکرد و ویژگی‌های بتن به آن اضافه می‌شود. این ماده باعث افزایش روانی و کارایی بتن بدون نیاز به افزایش میزان آب مصرفی می‌گردد، که منجر به تولید بتنی با مقاومت بالا و دوام بیشتر می‌شود. ابر روان کننده‌ها از مواد پایه پلی کربوکسیلات تشکیل شده‌اند و با ایجاد بارهای منفی بر روی ذرات سیمان، از چسبیدن آنها به یکدیگر جلوگیری کرده و توزیع یکنواخت‌تری در مخلوط بتن ایجاد می‌کنند. این ویژگی‌ها، ابر روان کننده بتن را به یک انتخاب محبوب در پروژه‌های ساختمانی با نیازهای خاص، مانند سازه‌های بلند و پل‌ها، تبدیل کرده است.

مزایای ابر روان کننده بتن

مزایای ابر روان کننده بتن

یکی از مهمترین دلایل استفاده از ابر روان کننده بتن، ساخت بتن های مقاوم و خود متراکم میباشد. در بتن های خودمتراکم به دلیل داشتن شرایط خاص نمیتوان  از روان کننده های دیگر یا فوق روان کننده که بر اساس لیگنو سولفونات یا نفتالین ساخته شده است استفاده کرد. ابر روان کننده میزان حباب های به وجود آمده در مخلوط بتن را کاهش میدهد.

  • ابر روان کننده میزان سیمان مورد نیاز را کاهش میدهد.
  • اسلامپ بتن را افزایش میدهد.
  • میزان آب مورد نیاز در مخلوط بتن حدود 30 الی 40 درصد کاهش میدهد.
  • میزان حجم آب را نسبت به سیمان تا حد زیادی کاهش میدهد.
  • میزان انسجام بتن و قدرت فشاری آن را افزایش خواهد داد.
  • اجرای آن در بتن های با حجم بالا، بسیار راحت است.
  • در عابق بندی بتن و نفوذپذیری آن در برابر آب بسیار کمک خواهد کرد.
  • آب انداختگی بتن را کم میکند.
  • در شکل ظاهری و خوش نما بودن بتن کمک به سزایی خواهد کرد.

 

برای این این بتن ها حتما باید از ابر روان کننده که بر پایه  پلی کربوکسیلات اتر ساخته میشود استفاده نمود، به دلیل اینکه این افزودنی ها از خواص شیمیایی زیادی برخوردارند. ابر روان کننده به دلیل داشتن خاصیت باردارکنندگی الکترواستاتکی باعث میشود ذرات سیمان از هم دفع شوند و فاقد خاصیت ممانعت فضایی است که روانی بودن بتن را افزایش چشمگیری خواهد داد. ابر روان کننده کاربردهای زیادی دارد که در اینجا به چند مورد از آن ها اشاره میکنیم:

  • افزایش کارایی بتن
  • بالا بردن تراکم بتن و ایجاد بتن های خودمتراکم
  • ساخت بتن با استفاده از قالب های لغزان و فرم دار
  • ساخت بتن با استحکام و مقاومت بسیار بالا
  • ساخت بتن در حجم های بسیار بالا
  • قابلیت استفاده در سازه های بتنی مانند پل ها، سد ها و کانال های آب
  • بتن ریزی در حجم های بالا
  • ابر روان کننده قابل استفاده در سازه، در نواحی شرجی و مرطوب است.
  • قابلیت استفاده در سازه های نازک مانند دیوار، ستون و…
  • قابلیت استفاده در سازه های بتنی از پیش ساخته شده
  • مقاوم سازی بتن برای استفاده در مسافت های طولانی

قیمت ابر روان کننده بتن

قیمت ابر روان کننده بتن تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین عوامل، کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در تولید این محصول است؛ مواد با کیفیت بالاتر معمولاً قیمت بیشتری دارند. همچنین، نوع و میزان تقاضا در بازار نیز نقش مهمی ایفا می‌کند؛ در فصولی که ساخت و ساز بیشتر است، قیمت‌ها ممکن است افزایش یابد. فناوری و فرایند تولید نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار هستند؛ استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و تولید با دقت بالا می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد. علاوه بر این، هزینه‌های حمل و نقل و توزیع نیز بر قیمت نهایی اثرگذارند. نهایتاً، سیاست‌های اقتصادی و نرخ ارز نیز می‌تواند تأثیر بسزایی بر قیمت ابر روان کننده بتن داشته باشد، به ویژه در کشورهایی که مواد اولیه یا تکنولوژی تولید را وارد می‌کنند.

قیمت ابر روان کننده بتن

دلایل استفاده از ابر روان کننده چیست؟

بالابردن مقاومت بتن: در بتن هایی که دارای اسلامپ ثابت میباشند، استفاده از ابر روان کننده باعث میشود تا مقاومت آن افزایش پیدا کند.

افزایش خاصیت روانی بودن و کارایی بتن: زمانی که میزان حجم آب نسبت به سیمان تغییری نکند، ابر روان کننده بدون اینکه چیزی از مقاومت بتن کم شود، روانی بتن را افزایش میدهد.

کاهش میزان استفاده از سیمان: در بتن هایی که مقاومت یکسانی دارند، استفاده از ابر روان کننده مصرف سیمان را کاهش خواهد داد.

نحوه استفاده از ابر روان کننده بتن و نکات ایمنی

برای استفاده از ابر روان کننده به توضیحات تولید کننده توجه کنید. این راهنمای کلی مناسب اکثر محصولات ابر روان کننده است با این حال برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، به راهنمای اختصاصی تولید کننده توجه کنید. آب را به میزان دو برابر حجم مورد استفاده در مخلوط بتن، با میزان ابر روان کننده که اندازه آن را با توجه به عیار بتن میدانید، رقیق نمایید. این ترکیب را هنگام مخلوط شدن بتن به آن اضافه نمایید.

  • بعد از مخلوط شدن این ترکیب با بتن، میتوانید آن را در بتن ریزی به کار ببرید. به این نکته توجه داشته باشید که به ازای هر یک متر مکعب از بتن، این مخلوط کردن را به مدت زمان حداقل 60 ثانیه انجام دهید.
  • اگر از ابر روان کننده کربوکسیلاتی استفاده میکنید، میتوانید آن را موقع تولید یا بچینگ بتن به مخلوط کننده اضافه نمایید.

نکات ایمنی هنگام استفاده از ابر روان کننده بتن

  • استفاده از ابر روان کننده بتن خطر انفجار و آتش سوزی و خطرات زیادی ندارد.
  • هنگام استفاده از این محصول، از تماس چشمی با آن خودداری نمایید. در صورت برخورد چشم با این ابر، بلافاصله چشم هایتان را با مقدار بسیار زیادی آب بشویید. اگر در پوستتان حساسیت ایجاد شد، فورا به پزشک مراجعه نمایید.

سخن پایانی

ابر روان کننده بتن که بر اساس کربوکسیلات  اتر ساخته شده، نسل جدیدی از روان کننده های بتن است که کاربردها و خاصیت های زیادی دارد. برای استفاده از این افزودنی  بتن باید نحوه استفاده از آن را به خوبی بلد باشید تا تاثیرات آن را در مخلوط خود ببینید. قبل از تهیه ابر روان کننده ابر، باید هدفتان را از خرید آن مشخص کنید که برای چه چیزی میخواهید از آن استفاده کنید. درست است که این محصول خطر جدی برای سلامت شما ندارد، اما هنگام استفاده باید از تماس چشمی با آن جلوگیری کنیدو نکات ایمنی را رعایت کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ابر روان کننده بتن، 0 تا 100 نکات دانستی!" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ابر روان کننده بتن، 0 تا 100 نکات دانستی!"، کلیک کنید.