ارز دیجیتال تون کوین چیست

شبکه رمزارز تون کوین، در سال 2018 توسط تلگرام تاسیس شد و شرایط لازم برای انجام تراکنش‌های سریع و ارزان در بلاک چین تون را برای کاربران فراهم می‌کند. تون کوین به‌دلیل ارتباط عمیقی که با پیام‌رسان تلگرام دارد تحت عنوان ارز دیجیتال تلگرام نیز شناخته می‌شود. حال سوال اینجاست که تون کوین چه نوع رمزارزی است؟ چه مزایا و معایبی دارد و چه خدماتی به کاربران ارایه می‌دهد. در ادامه مقاله به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

تون کوین چیست؟

تون کوین با نماد اختصاری TON ارز دیجیتال بومی شبکه بلاک چین TON است. قیمت تون کوین در حال حاضر 8.06 دلار است. تون کوین یک ارز دیجیتال معمولی نیست چرا که این ارز کاربرد بسیار زیادی دارد و بسیار زود توانست توجه کاربران را به‌سمت خود جلب کند. ارز دیجیتال تون کوین برای پرداخت هزینه تراکنش، اداره بلاک چین TON، رای‌گیری در برنامه حاکمیتی تون، ارایه جوایز اعتباری به کاربران شبکه تون، استیکینگ و پرداخت هزینه کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف تون کوین

تون کوین در ابتدا به‌عنوان یک ارز دیجیتال متمرکز بر تراکنش طراحی شده بود. این ارز از زمان پیدایش خود پیشرفت چشمگیری داشته است و هم اکنون یک اکوسیستم کامل برای رفع نیازهای کاربران به‌شمار می‌رود. این ارز اهداف بزرگی را دنبال می‌کند به همین جهت از محبوبیت بالایی برخوردار است. به‌طور کلی اهداف اصلی تون کوین عبارت‌اند از:

  • آسان کردن فرآیند تراکنش‌های کریپتویی

آسان‌تر کردن فرآیند تراکنش‌های کریپتویی به‌عنوان اصلی‌ترین هدف تون کوین شناخته می‌شود. این شبکه خود را با غول‌های صنعت کریپتو یعنی بیت کوین و اتریوم مقایسه می‌کند. تون کوین از لحاظ سرعت و کارمزد نسبت به بیشتر از ارزهای کریپتو برتری دارد و یک گزینه ایده‌آل برای انجام تراکنش‌های مستقیم است.

تون کوین یک اکوسیستم قدرتمند و کامل است که از تکنولوژی‌های مختلفی همچون شاردینگ و ورک چین استفاده می‌کند. بهره‌مندی از این قابلیت‌ها سبب می‌شود که پلتفرم تون بتواند هزاران تراکنش را در عرضه چند ثانیه پردازش و تایید کند. در واقع تون کوین با افزایش مقیاس‌پذیری به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تراکنش‌های خود را بدون محدودیت انجام دهند.

  • ایجاد و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز

همانطور که می‌دانید شبکه بلاک چین تون از پشتیبانی می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز خود را ایجاد کرده و توسعه دهند. این ویژگی باعث تسهیل مبادلات مستقیم می‌شود و نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برد. در واقع توسعه‌دهندگان با استفاده از این ارز می‌توانند یک اقتصاد غیرمتمرکز ایجاد کرده و راحتی را برای کاربران به ارمغان بیاورند.

شبکه TON چیست؟

تون (TON) یک شبکه بلاک چین منحصربه‌فرد است که امکان انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا و هزینه کم را برای کاربران فراهم می‌کند. این شبکه بلاک چین توسط تلگرام راه‌اندازی شده است تا بتواند پاسخگوی نیازهای کاربران تلگرام باشد. شبکه تون در کنار بهره‌مندی از سرعت و امنیت بالا شرایط لازم برای ایجاد و استفاده از سرویس‌های متنوع را نیز برای کاربران فراهم کرده است. کاربران و توسعه‌دهندگان می‌توانند از ارز دیجیتال بومی شبکه تون با نماد اختصاری TON برای پرداخت هزینه خدمات، تراکنش‌ها و رای‌گیری داخل شبکه استفاده کنند. این شبکه انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالایی دارد و یک رقیب جدی برای اتریوم به‌شمار می‌رود.

تاریخچه تون کوین (Toncoin)

پاول دورف تلاش زیادی کرد تا بتواند با سازمان بورس اوراق بهادار مقابله کرده و مخالفت خود درباره رای صادر شده را اعلام کند. اما دورف در این مبارزه پیروز نشد و در نهایت در ماه مه سال 2020 مجبور به پرداخت غرامت 1.2 به سرمایه‌گذاران اولیه پروژه گرام شد. این پروژه را رها کرد و توسعه آن را به جامعه‌ای مستقل که توسعه پروژه‌های ارز دیجیتال را بر عهده می‌گرفتند واگذار کرد. در پایان آنتونی ماکوسوف و کریل املیاننکو هدایت این پروژه را بر عهده گرفته و نام آن را به TON coin تغییر دادند. هم اکنون تون کوین از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و جزء پروژه‌های جذاب کریپتو به‌شمار می‌رود.

برای اینکه شناخت بهتری نسبت به یک پروژه ارز دیجیتال داشته باشید لازم است که نقشه راه یا رود مپ آن را بررسی کنید. تون کوین یکی از پروژه‌های پر سر و صدای بازار کریپتو است که فعالیت خود را از سال 2018 آغاز کرده است و رود مپ جالبی دارد. در ادامه جزییات رود مپ TON را به تفکیک سال برای شما شرح می‌دهیم.

– 2018: برادران دورف تصمیم گرفتند که استفاده از تلگرام را گسترش داده و یک بلاک چین اختصاصی برای آن راه‌اندازی کنند. ارز دیجیتال این بلاکچین لایه 1 که پذیری بیش از 1 میلیارد کاربر تلگرام بود، گرام نامگذاری شد.

– 2019: تیم توسعه‌دهنده تلگرام یک وایت پیپر ارزشمند درباره گرام منتشر کرد. اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا ارز گرام را به‌ عنوان یک اوراق بهادار معرفی کرد و انتشار توکن‌های گرام را ممنوع اعلام کرد.

– 2020:پاول دورف از این پروژه کناره‌گیری کرد و مجبور به پرداخت 18.5 میلیون دلار جریمه به دادگاه شد.

– 2021: این پروژه رها شده توسط جامعه تون که اصطلاحا NewTON نامگذاری شده بود پذیرفته شد و به مسیر خود ادامه داد.

– 2022:این سال یک سال ارزشمند و حیاتی برای تون کوین بود. چرا که اغلب سرویس‌های کاربردی تون از جمله سیستم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، پروکسی، DNS، سیستم پرداخت‌ها، برنامه توسعه‌دهندگان و دیفای در سال 2022 عرضه شدند. ارایه این سرویس‌ها سبب شد که تون کوین مورد توجه کاربران، توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

– 2023: در سال گذشته ولیدیتورها و جمع‌کننده‌های تون کوین از هم جدا شدند. ماشین مجازی تون (TVM) آپدیت شد و اقدامات متنوعی برای افزایش سرعت تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری شبکه تون صورت گرفت.

توزیع تون کوین

ارز دیجیتال تون کوین دارای حداکثر حجم عرضه 5 میلیارد توکن است که در حال حاضر بیش از 3.4 میلیارد توکن آن به بازار عرضه شده است. طبق توکنومیک تون کوین، هر سال 0.6 درصد از کل عرضه توکن‌ها به گردش در می‌آید. عرضه این توکن‌ها توسط ولیدیتورها و توکن‌های درگیر در اعتبارسنجی انجام می‌شود تا امنیت و پایداری شبکه TON حفظ شود.

اکوسیستم تون کوین

پروژه تون کوین یک جامعه قدرتمند متشکل از توسعه‌دهندگان کاربلد دارد که روی دسترسی آسان کاربران به خدمات تون تمرکز می‌کنند. به‌دلیل ارتباط مستقیم با تلگرام کارایی بالایی دارد و به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند از خدمات متنوع آن استفاده کنند. این اکوسیستم به‌صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند و جامعه آن توسط گروهی از هولدرهای ارز دیجیتال تون کوین داره می‌شود. تون کوین برای اجرای تراکنش‌ها و خدمات درون شبکه از ارز دیجیتال بومی خود یعنی TON استفاده می‌کند.

مزایا و معایب تون کوین

هر یک از پروژه‌های ارز دیجیتال با هدف خاصی روانه بازار می‌شوند و ویژگی‌های خاص خود را دارند. این موضوع سبب می‌شود که یک سری مزایا و معایب نیز داشته باشند. پروژه تون کوین نیز از این قضیه مستثنی نیست و علیرغم مزایای زیادی که دارد، دارای یک سری معایب نیز هست. بنابراین اگر می‌خواهید شناخت کافی درباره تون کوین داشته باشید لازم است که این مزایا و معایب را بشناسید.

مزایای تون کوین

تون کوین از جمله پروژه‌های جذاب کریپتو است که سریع توانست به محبوبیت برسد. بهره‌مندی از مزایای مختلف سبب شده است که تون کوین در لیست پروژه‌های پرطرفدار کریپتو قرار بگیرد و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری تلقی شود. به‌طور کلی مزایای ارز دیجیتال تون عبارت‌اند از:

1. تون کوین از زنجیره‌های اصلی و چندین شارد (زیر شبکه) برای انجام امور مختلف استفاده می‌کند. بهره‌مندی از این ویژگی سبب شده است که تون کوین مقیاس‌پذیری بالایی داشته و بتواند تراکنش‌ها را بدون هیچ محدودیتی و با سرعت بالا پردازش کند.

2. این پروژه از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. بنابراین مصرف انرژی پایینی دارد و یک ارز دوستدار محیط زیست به‌شمار می‌رود.

3. پروژه تون کوین توسط یک تیم توسعه‌دهنده قدرتمند پشتیبانی می‌شود و یک جامعه قوی دارد. همین موضوع سبب شده که این ارز جذاب طی مدت زمان کوتاه با رشد چشمگیری همراه شود.

4. بلاک چین TON از امنیت بالایی برخوردار بوده و حفظ حریم خصوصی کاربران را جزء اولویت‌های خود قرار داده است.

5. تون کوین نرخ کارمزد پایینی دارد و به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تا 10000 تراکنش در ثانیه انجام دهند.

6. این ارز جذاب کاربرد زیادی دارد و یک گزینه ایده‌آل برای پرداخت‌های روزمره و معاملات به‌شمار می‌رود.

کاربردهای تون کوین

TON یک شبکه همه کاره است و به طور مداوم در حال گسترش است. به دلیل ویژگی اشتراک‌گذاری شبکه TON، رایج‌ترین استفاده از توکن به عنوان نوعی پرداخت کمیسیون برای پردازش تراکنش‌ها در بلاک چین است.برخی از موارد استفاده این ارز عبارتند از:

  • پرداخت برای ذخیره سازی غیرمتمرکز داده
  • پرداخت برای استفاده از TON Proxy
  • پرداخت برای TON DNS
  • پرداخت در DApps بلاک چین
  • پاداش اعتبار سنجی
  • رای گیری و حاکمیت در زنجیره TON

کیف پول‌های تون کوین

قبل از سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال باید کیف پول‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند را بشناسید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید و نرم‌افزاری برای ذخیره کوین‌های TON را بشناسید و دارایی‌های خود را در یک محیط امن نگهداری کنید. خوشبختانه تون کوین یکی از پروژه‌های محبوب کریپتو است و توسط کیف پول‌های معتبر زیادی پشتیبانی می‌شود. بنابراین شما با خیال راحت می‌توانید ارز دیجیتال TON را خریداری کرده و در کیف پول دلخواه خودتان نگهداری کنید. به‌طور کلی بهترین کیف پول‌های تون کوین عبارت‌اند از:

  • مای تون ولت
  • تراست ولت
  • ولت تلگرام
  • اتمیک ولت
  • مث ولت
  • سیف پال
  • لجر
  • جم ولت
  • تون کیپر ولت

آینده ارز تون کوین چگونه است؟

تون یک بلاک چین جامعه محور است و به طور قابل توجهی در حال رشد است. در ژانویه 2022، تعداد کیف پول‌های Toncoin فعال 200٬000 واحد بود و این تعداد تا ماه می به 600٬000 تا افزایش یافت. اگرچه سخت است، اما در نظر داشته باشید که در حال حاضر تعداد کیف پول‌های Toncoin از مرز 740000 عبور کرده‌ است. این نشان می‌دهد که TON می‌تواند به یک روش اصلی برای انتقال وجوه تبدیل شود زیرا افراد بیشتری از بلاک چین TON استفاده می‌کنند. با وجود رشد پلتفرم TON حتی بعد از خروج تلگرام، هنوز نمی‌توان آینده دقیقی برای این پلتفرم متصور شد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ارز دیجیتال تون کوین چیست" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ارز دیجیتال تون کوین چیست"، کلیک کنید.