انواع یراق آلات درب و پنجره و کاربرد آن ها

سازه اصلی درب و یا پنجره را نمی‌توان بدون استفاده از یراق آلات به کار گرفت. این محصولات را در زبان انگلیسی با عنوان Fittings می‌شناسند. کاربرد انواع یراق آلات درب و پنجره متفاوت است. به عنوان مثال برخی تنها برای بهبود روند باز و بسته کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی دیگر منجر به افزایش امنیت ما می‌شوند. امروزه شرکت‌های گوناگونی در داخل و خارج کشور یراق آلات گوناگونی را به تولید می‌رسانند و آن‌ها را به بازار عرضه می‌کنند. جهت خرید بهترین مدل از این محصولات باید به خوبی با اسامی آن‌ها و همچنین کارکردشان آشنا شوید.

انواع یراق آلات درب و پنجره و کاربرد آن ها

مهم‌ترین یراق آلات برای درب و پنجره

شکل ظاهری یراق آلات اصلی‌ترین عاملی است که با توجه به آن می‌توان نوع و کاربرد این نوع محصولات را تشخیص داد. به عنوان مثال اگرچه درب و پنجره هر دو به دستگیره نیاز دارند اما طبیعتاً ظاهر قطعه مناسب برای هر یک از این موارد متفاوت است. در این بخش به مهم‌ترین یراق آلاتی می‌پردازیم که در اکثر ساختمان‌ها می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.

دستگیره

دستگیره یکی از پرفروش‌ترین یراق آلات به شمار می‌آيد که امکان ساخت آن در اشکال مختلف وجود دارد. این قطعه به ما کمک می‌کند تا به آسانی و بدون نیاز به صرف نیروی فیزیکی بسیار زیاد درب یا پنجره را باز و بسته کنیم. دستگیره‌ها باید با کمک آلیاژ‌های باکیفیت ساخته شده باشند در غیر این صورت احتمال شکسته شدن و فرسودگی آن‌ها وجود دارد. البته می‌توان از دستگیره‌های چوبی نیز استفاده کرد که قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های فلزی دارند.

سیلندر

در ادامه بررسی انواع یراق آلات درب و پنجره باید به سیلندر اشاره کنیم. سیلندر همان بخشی است که قفل در درون آن جای می‌گیرد. این بخش قطعات گوناگونی را شامل می‌شود که از بین آن‌ها باید به زبانه و شمارنده پین‌ها اشاره کنیم. امروزه سیلندرها در مدل‌های متنوعی همچون سیلندر درب پین سیلندر درب کامپیوتری و سیلندر درب دیسکی قابل خریداری هستند. یک سیلندر مناسب از باز شدن قفل توسط سارقان جلوگیری می‌کند و امنیت ما را افزایش می‌دهد. قیمت سیلندرها بر اساس پارامترهایی همچون نوع متریال آن‌ها تعیین می‌شود.

قفل

تقریباً تمامی درب و پنجره‌ها باید مجهز به قفل باشند. در گذشته قفل‌ها عموماً به گونه‌ای ساخته می‌شدند که جهت باز کردن آن‌ها نیاز به کلید وجود داشت. امروزه شاهد عرضه قفل‌های الکتریکی و هوشمند هستیم که به تلفن همراه شما متصل شده و از این طریق کنترل می‌شوند. قفل‌هایی که بدنه آن‌ها به وسیله برنج ساخته شده است معمولاً استحکام بیشتری نسبت به سایر محصولات دارند و به همین دلیل بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

اسپانیولت

به گفته سایت الیت ویندو: اسپانیولت یکی از مهم‌ترین اجزای یراق آلات پنجره‌ دوجداره است. کیفیت اسپانیولت به نوع آلیاژ استفاده شده در آن بستگی دارد. نصب این قطعه از بین انواع یراق آلات درب و پنجره به مهارت بالایی نیاز دارد زیرا باید دقیقاً در امتداد طول پروفیل قرار بگیرد. به کارگیری یک اسپانیولت مناسب که به صورت حرفه‌ای ساخته شده باشد فضای بین اجزای مختلف پنجره را به طور کامل کیپ خواهد کرد. این امر نیز احتمال خروج گرما و سرما را کاهش می‌دهد و در عین حال به بهبود عملکرد مکانیزم باز و بسته شدن پنجره کمک می‌کند.

لولا

لولا تخت یکی از پرکاربردترین یراق‌آلات در صنعت کابینت ‌سازی و دکوراسیون است که با داشتن ظاهری ساده و کلاسیک توجه ها را به خود جلب کرده است. لولا یا Hindge را می‌توان یک نوع مفصل در نظر گرفت. همان‌طور که مفاصل در بدن شما اجازه حرکت استخوان در زوایای مختلف را می‌دهند لولا نیز چنین عملکردی را در درب و پنجره ایفا می‌کندبه همین دلیل لازم از تا بدانیم که چگونه لولای در را باز کنیم تا به درب آسیبی وارد نشود  لولاها در انواع گوناگونی عرضه می‌شوند که از بین آن‌ها باید به مواردی مانند لولا بادبزنی لولا مخفی لولا شیشه‌ای لولا پیوت لولا برنجی لولا بلبرینگی لولا ملونی لولا توهمی و… اشاره کنیم. برخی از لولاها دارای قابلیت چرخش 45 درجه هستند در حالی که بعضی دیگر تا 90 درجه نیز می‌چرخند.

آرام بند

آرام بند یا closer یکی دیگر از یراق آلات مدرن به شمار می‌آيد که وظیفه اصلی آن کاهش سرعت باز و بسته شدن درب است. عدم به کارگیری این محصول می‌تواند منجر به آسیب دیدن درب در اثر ترددهای مکرر شود. مدل خاصی از آرام بند‌ها نیز وجود دارد که بر روی پنجره نصب می‌شوند. در بین انواع یراق آلات درب و پنجره آرام بندها بیشتر در ساختمان‌های تازه‌ساخت به کار گرفته می‌شوند. شایان ذکر است که برخی از این محصولات در کنار پاشنه درب قرار می‌گیرند تا فضای کمتری را به خود اختصاص دهند. در آرام بندهای باکیفیت از یک پمپ روغنی استفاده می‌شود تا سروصدای ناشی از بسته و باز شدن درب نیز کاهش یابد.

نکاتی که پیش از خرید یراق آلات باید به آن‌ها توجه داشته باشید

از آنجا که یراق آلات به صورت مستقیم بر روی نحوه استفاده ما از درب و پنجره اثر می‌‌گذارند قاعدتاً لازم است که در خرید آن‌ها نهایت دقت را به خرج دهیم. این موضوع مستلزم توجه به چند نکته مهم است. اولین مورد بررسی اعتبار شرکت سازنده یراق آلات است. پیشنهاد می‌شود همواره از کالاهایی استفاده کنید که توسط برندهای معتبر به تولید رسیده‌اند. نکته بعدی خرید یراق آلات با ضمانت است. این احتمال وجود دارد که محصول خریداری شده کیفیت خوبی نداشته باشد و یا به صورت آسیب‌دیده به دستتان برسد. فروشگاهی که از آن خرید کرده‌اید باید امکان مرجوع کردن یراق آلات را به شما بدهد.

سخن پایانی

یراق آلات که در زبان انگلیسی به‌ آن‌ها Fittings گفته می‌شود قطعاتی ساخته شده از فلز و یا متریال‌های مشابه به شمار می‌آیند که برای نصب درب و پنجره به آن‌ها احتیاج داریم. این دسته از محصولات در دسته‌بندی‌های گوناگونی به تولید می‌رسند و به همین دلیل انتخاب از بین آن‌ها ممکن است کمی پیچیده باشد.

از جمله انواع یراق آلات درب و پنجره می‌توانیم به گزینه‌های مختلفی همچون لولا دستگیره آرام بند سیلندر و قفل اشاره کنیم که هر یک از آن‌ها دارای کاربرد منحصر به فرد خود هستند. جهت تهیه این نوع کالاها باید به فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده‌ای همچون یراق دات کام مراجعه کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "انواع یراق آلات درب و پنجره و کاربرد آن ها" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "انواع یراق آلات درب و پنجره و کاربرد آن ها"، کلیک کنید.