توجه به امر تربیت در کنار آموزش، رکن اساسی سیاست های فرهنگی دانشگاه است

توجه به امر تربیت در کنار آموزش، رکن اساسی سیاست های فرهنگی دانشگاه است

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استقرار مبانی دینی و فرهنگی و توجه به امر تربیت در کنار آموزش به عنوان رکن اساسی سیاست های فرهنگی دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری امروزیا، مراسم تکریم و معارفه سرپرستان دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با حضور محمدعلی نادی خوراسگانی، معاون تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، جمعی از ایمه جمعه استان گیلان، جمعی از نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران کل، مسیولان ادارات، روسای واحد ها و مراکز آموزشی استان گیلان در  دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد.

محمدعلی نادی خوراسگانی، معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: فعالیت های اجرایی همانند رودخانه بوده و همه کسانی که به رودخانه نگاه می کنند آب روان داخل رودخانه را می بینند؛ آبی که اکنون می بینیم با آبی که لحظات قبل حرکت می کرد فرق دارد؛ اما جریان آب همچنان وجود داشته و کماکان آب را در رودخانه جاری می بینیم. پست ها و موقعیت های سازمانی که در آن قرار می گیریم مصداق همین موضوع است و مهم اینکه با چه باور، اندیشه و تفکری این مسیولیت ها را می پذیریم و تلاش می کنیم که در این پست ها و مسیولیت ها فعالیت کنیم تا اهداف محقق شوند.

وی ادامه داد: در مراسم تکریم و معارفه امروز فعالیت ها و گزارش هایی که در طول تصدی دوستار توسط وی ارایه شد که نشان دهنده این بود بخش های خیلی جدی از این برنامه ها محقق شده هرچند ممکن است تا رسیدن به قله، فاصله زیادی وجود داشته باشد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی گیلان قرار است از این به بعد جریان و زمام امور این دانشگاه را بر عهده گیرد و دانشگاه را در مسیر چارچوب سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی جلو ببرد؛ چراکه این سند رویکرد تحول ساختاری، رویکرد تحول نگرشی و رویکرد تحول در عرصه منابع انسانی داشته که طبیعتاً نیازمند کار جدی، پرزحمت و فعالیت جهادی و همه جانبه دارد.

نادی خوراسگانی بیان کرد: استقرار مبانی دینی و فرهنگی و توجه به امر تربیت در کنار آموزش به عنوان رکن اساسی سیاست های فرهنگی دانشگاه است. دانشگاه آزاد اسلامی با تحولاتی که در آن اتفاق افتاد به عنوان دانشگاه اجتماعی، ارکان و ساحت های مختلف تعلیم و تربیت را رقم زده و تنها نهاد تربیتی غیردولتی کشور بوده که کل زنجیره تعلیم تربیت را در اختیار دارد.

وی اضافه کرد: افرادی که در سازمان ها یا در جامعه کار می کنند باید بتوانند برای توانمندسازی خود از دوره هایی بهره مند شوند که مهارت آنان را افزایش دهد، این دوره ها در دانشکده های مهارت تعریف شده و باید با برنامه ریزی دقیق در راستای اعتلای سند تحول و تعالی دانشگاه اقدام کرده و برای سند آمایشی استان، این جریان با سرعت بیشتری اتفاق افتد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با برشمردن ماموریت های دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: در دانشگاه قرار نیست افرادی را تربیت کنیم که تخصص آنان تناسبی با نیاز های استان ندارد؛ چراکه دانشگاه فقط به دنبال آموزش نیست، صرفاً مدارک تحصیلی برای افراد صادر نمی کند و جریان های تربیتی و فرهنگی را برایشان رقم نمی زند؛ بلکه با برنامه ریزی صحیح و مدون در راستای ارتقای کیفیت آموزشی متناسب با نیاز های جامعه، در طرح سرزمین اقدام کند.

نادی خوراسگانی تشریح کرد: یکی از اهداف دانشگاه های جامعه محور یا دانشگاه های اجتماعی که دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه های اجتماعی است، پاسخگویی به تقاضای اجتماعی با توجه به اینکه چه رشته هایی دارد، متناسب با نیاز های استان باید رشته ها و جریان های آموزشی تعریف شود.

وی ادامه داد: با توجه به هماهنگی انجام شده با وزارت علوم و صدور مجوز لازم بین 30 تا 40 درصد محتوای درسی متناسب با تغییرات و تحولاتی که در دنیای کار، اشتغال و جامعه در حال اتفاق افتادن بوده، متناسب سازی شود؛ بنابراین لازم است همه همکاران اعضای هییت علمی دانشگاه کمک کنند تا این اتفاق، تحقق یابد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی با ارایه برنامه های علمی که استان ها در قالب برنامه های متناسب با ویژگی های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می توانند تکنولوژی خود را مطرح کنند، در تلاش هستند تا رساله ها و پایان نامه های ارشد و دکتری را در مسیر پاسخگویی به حل مسایل کشور هدایت کنند و سامانه مربوط به این کار سامانه پژوهشیار است.

نادی استان گیلان را یکی از استان های با اهمیت دانست و عنوان کرد: استان گیلان باید بتواند پایه گذار برنامه های علمی خاص خود با توجه به موقعیت استراتژیک باشد و در این زمینه با ارتقای سطح پژوهش های کاربردی و توسعه ای و استفاده بهینه از پژوهش های تحصیلات تکمیلی در حل مشکلات کشور در چارچوب طرح پایش آزاد موثر باشد.

وی توضیح داد: نکته نویدبخش در ارتباط با کیفیت بخشی حوزه آموزش و پژوهش، راه اندازی دانشکده های موضوعی ساختار دانش جدید دانشگاه است که لازمه اش کمک و تلاش بیش ازپیش اعضای هییت علمی و کارکنان بوده تا بتوانیم در کنار آنان این هدف رو محقق کنیم.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ارتقای فرهنگ سازمانی و پیاده سازی نظام چابک اداری و ایجاد فرهنگ پاسخگویی و حفظ کرامت انسانی خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و ذینفعان این دانشگاه که به عنوان نکته چهارم مطرح می شود که تجربیات مثبت استان گیلان، زمینه ساز تحرک بسیار خوب در این بخش بوده و امیدوارم سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان بتواند با برنامه ریزی مناسب، باعث توسعه هر چه بیشتر این چابکی اداری و فرهنگ سازمانی پاسخگو را در مسیر حفظ کرامت شود.

این مقام مسیول افزایش بهره وری در کارکنان را مهم دانست و تاکید کرد: یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشت، افزایش بهره وری همه عوامل در چارچوب رسالت دانشگاه با تاکید بر رعایت قوانین و مقررات از طریق اجرای طرح های سرمایه گذاری با هدف بسترسازی برای نوآوری فناورانه و اشتغال دانش بنیان اعضای خانواده بزرگ دانشگاه است. بعضی از پروژه ها و طرح ها با توجه به ویژگی های خاص دانشگاه آزاد اسلامی و چابکی که دانشگاه دارد، می توانند با سرعت بیشتری با توجه به ظرفیت های استان و تحرک و کنشگری داخل استان اتفاق بیفتند.

نادی ابراز امیدواری کرد که این اتفاق بسیار مهم با رعایت قوانین و مقررات بتواند ریل گذاری و مسیر حرکت آن در چارچوب قوانین باشد تا مورد تایید و تاکید سند دانشگاه باشد و یکی دیگر از اتفاقاتی که باید به صورت جدی دنبال شود، بحث صیانت از دارایی ها و سرمایه های دانشگاه است که با رعایت انضباط مالی و مدیریت و کاهش هزینه های غیرضروری با تاکید بر استفاده از کالا های ایرانی به منظور تقویت و حمایت از تولیدات داخلی باید انجام شود.

معاون تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طراحی پلتفرم «ست» در دانشگاه، عنوان کرد: در این دانشگاه پلتفرمی طراحی شده به نام«ست» که علاوه بر پاسخگویی به نیاز های داخلی دانشگاه از منابع داخلی دانشگاه تامین می شود، کارگاه های نیز به دلیل تولیدی بودن می توانند پاسخگوی نیاز های داخل دانشگاه باشند.

نادی طرح پویش اجرا شده در استان گیلان را موفق دانست و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید بتواند پاسخگوی جریان های بیرونی نیز باشد که نمونه آن قراردادی است که استان هایی مانند گیلان با جریان های صنعتی بیرونی منعقد می کنند که ظرفیت های خاص خود را دارد و در این میان استان گیلان یکی از بزرگ ترین و باکیفیت ترین استان هایی است که می تواند در حوزه منابع طبیعی و گردشگری و هتل داری با توجه به داشتن ظرفیت های قابل استفاده، دارای پایداری اقتصادی مناسبی باشد.

وی با اشاره به اهمیت کار در اقتصاد دریا، ادامه داد: باید سهم دانشگاه آزاد اسلامی از اقتصاد دریا در استان گیلان مشخص شده تا به ظرفیت های استان اضافه شود؛ چراکه دانشگاه در استان برای این موضوع برنامه ریزی خواهد کرد و با هدایت و راهبری مناسب اتفاقات خوبی در این استان خواهد افتاد و این هدایت و هماهنگی یکپارچه بین واحد های زیرمجموعه استان، در چارچوب رسالت و اهداف و ماموریت های آن در سطح ملی و استانی و نظارت بر حسن اجرایی امور، لزوم داشتن یک شبکه دانشگاهی است.

به گزارش امروزیا، در پایان این مراسم از خدمات محمد دوستار در زمان تصدی پست رییس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان قدردانی و مجتبی ملکی چوبری به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی شد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "توجه به امر تربیت در کنار آموزش، رکن اساسی سیاست های فرهنگی دانشگاه است" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "توجه به امر تربیت در کنار آموزش، رکن اساسی سیاست های فرهنگی دانشگاه است"، کلیک کنید.