دیامتر در سونوگرافی(bpd) یعنی چه؟

دیامتر در بارداری چیست؟

معنی و منظور از bpd در سونوگرافی جنین چیست؟ قطر بین دو استخوان پاریتال (آهیانه) جنین (biparietal diameter) یا BPD است. به زبان ساده تر قطر بین دو استخوان پاریتال، بزرگترین قطر بدن جنین است که باید از لگن مادر عبور کرده و وارد دهانه رحم برای زایمان شود. در ماه های پایانی بارداری، با معاینه قطر دهانه لگن مادر و سپس تطابق با دیامتر (BPD) توسط پزشک متخصص زنان مشخص می شود که آیا سر جنین با اندازه دیامتر، قابلیت عبور از کانال زایمان را دارد و یا خیر؟

بنابراین با اندازه گیری شاخص BPD توسط متخصص زنان، مشخص می شود که آیا امکان انجام زایمان طبیعی برای مادر وجود دارد یا خیر. دیامتر دو استخوان پاریتال (BPD) یکی از پارامترهای اساسی بیومتریک برای ارزیابی اندازه جنین است که همراه با دور سر (HC)، دور شکم (AC) و طول استخوان ران (FL) برای برآورد وزن جنین استفاده می شود. لازم به ذکر است که در سه ماهه دوم بارداری از دیامتر در سونوگرافی برای تخمین سن حاملگی و تاریخ زایمان (EDD) نیز استفاده می شود.

دیامتر در سونوگرافی(bpd) یعنی چه؟

تفسیر سونوگرافی بارداری و جنین

مادر شدن شاید فوق‌العاده‌ترین احساس جهان از گذشته تا امروز باشد. در گذشته مادران تا زمان تولد فرزند از جنسیت و وضعیت سلامت او اطلاعی نداشتند، امروز به لطف پیشرفت تکنولوژی و وجود دستگاه های‌ سونوگرافی می‌توان از وضعیت جنین مطلع شد. تولد هر فرزند همانند معجزه‌ای برای هر خانواده است؛ وقتی نام سونوگرافی به گوشمان می‌رسد، بی اختیار لبخند می‌زنیم چرا که می‌دانیم تولدی در راه است. هر چند دستگاه‌های سونوگرافی تنها برای نشان دادن وضعیت بارداری و جنین نیستند و کاربردهای مهم دیگر نیز دارند.

این مقاله از سایت نیکان فارمد به تفسیر سونوگرافی بارداری و جنین اختصاص دارد. تفسیر سونوگرافی بارداری و جنین باید بسیار دقیق باشد و به تخصص کافی نیاز دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با تفسیر سونوگرافی بارداری و جنین بیشتر آشنا شویم، مادران عزیز با مطالعه این مطلب، با آگاهی بیشتری چشم انتظار فرزندشان خواهند بود و دوران بارداری را با آرامش خاطر بیشتری سپری می کنند.

چه کسی می‌تواند سونوگرافی بارداری و جنین را به درستی تفسیر کند؟

تفسیر کردن به معنای شرح و بیان دقیق مسئله‌ای است. حتی وقتی ما می‌خواهیم موضوع ساده‌ای را برای دوستانمان شرح دهیم، حتما باید اشراف کامل بر موضوع مورد بحث داشته باشیم. همانطور که پیش از این گفتیم تفسیر سونوگرافی بارداری به علم و تخصص نیاز دارد. بنابراین تنها پزشک متخصص می‌تواند آن را برای ما تفسیر کند و شرح دهد.

با مطالعه چند مقاله نمی‌توانیم خودمان به تفسیر سونوگرافی بارداری و جنین بپردازیم و فکر کنیم در این زمینه صاحب تخصص شده‌ایم. پزشکان سال های طولانی به مطالعه و کسب علم می‌پردازند و با معاینه بیماران متعدد به کسب تجربه می‌پردازند. بنابراین به خاطر داشته باشید که فقط و فقط پزشک متخصص می‌تواند سونوگرافی بارداری و جنین را تفسیر کند و نظر صحیحی ارائه دهد.

پزشکان با تجربه و متخصص نیکان فارمد ‌می‌توانند تفسیر سونوگرافی بارداری و جنین را در منزل خودتان برایتان انجام دهند. نیکان فارمد در تمام مراحل دوران بارداری از انجام آزمایش تشخیص بارداری تا به دنیا آوردن فرزند عزیزتان در کنار شما است. به هر خدمت پزشکی و پرستاری که نیاز داشتید کافی است با ما تماس بگیرید.

تفسیر رنگ ها در تصاویر سونوگرافی

اگر به تصویر سونوگرافی خود دقت کنید، تصویر رنگ های متغیر سیاه، سفید و خاکستری را نشان می‌دهد. باید بدانیم که چگالی بافت اعضای بدن، رنگ را مشخص می‌کند. در سونوگرافی رنگ سفید به معنای بافت جامد و محکم است، استخوان‌ها با رنگ سفید بر نمایشگر ظاهر می‌شوند، استخوان ها بیشترین امواج صوتی را منعکس می‌کند و به همین دلیل به رنگ سفید نشان داده می‌شود.

رنگ سیاه نمایش مایع مانند مایع آمنیوتیک در کیسه جنین است. بافت بدن نیز که ما بین جامد سفت و مایع است با رنگ خاکستری نمایش داده می‌شود. به این رنگ‌ ها در تفسیر سونوگرافی بارداری و جنین توجه می‌شود و نقاط بدن جنین را با استفاده از این رنگ‌ ها تعیین و بررسی می‌کنند.

به جلوه های بصری سونوگرافی دقت کنید

جلوه های بصری سونوگرافی ممکن است بر تفسیر سونوگرافی بارداری و جنین تاثیر بگذارد، بنابراین به جلوه بصری سونوگرافی باید به خوبی دقت کرد.

افزایش ( Enhancement ) : وقتی مایعات بیش از حد در ناحیه باشند، معمولا تصویر روشن‌تر از آن چه که در واقع هست، نشان داده می‌شود.

تضعیفی ( Attenuation )  : به این جلوه سایه نیز می‌گویند و بخش اسکن شده را تیره تر نیز نشان می‌دهد.

ناهمسانگردی ( Anisotrophy ) : زاویه پروب دستگاه سونوگرافی باید با مهارت تنظیم شود تا بر تصویر اثر نگذارد، اگر زاویه پروب نامناسب قرار داده شود، ممکن است بخشی از تصویر روشن ‌تر از آنچه در واقع است نشان داده شود.

نیکان فارمد مرجع مطمئنی است که می‌توانید از خدمات مختلف آن مانند سونوگرافی در منزل استفاده کنید و بدون تحمل استرس محیط بیرون، کارهای روتین بارداری را انجام دهید. با شماره های 09190950107 و 09026736120 تماس بگیرید و با کیفیت ترین خدمات درمانی را دریافت کنید. نیکان فارمد به صورت شبانه روزی، خدمات متنوع درمان در منزل را ارائه می‌دهد.

تفسیر سونوگرافی بارداری و جنین

زاویه ای که تکنسین سونوگرافی بر آن تمرکز کرده است ممکن است لبه‌های رحم شما را نشان دهد یا اینکه فقط بر جنین متمرکز شده باشد. خطوط سفید اطراف تصویر می‌توانند بازتاب طرح کلی رحم شما باشد. منطقه سیاه مایع آمنیوتیک است.

اگر سونوگرافی را زودتر از هفته هشتم بارداری انجام دهیم، جنین هنوز به خوبی مشخص نمی شود. در هفته 10 الی 12 جنین تا حدودی شکل می‌گیرد و می‌توان آن را دید. جنین در این زمان در داخل مایع آمنیوتیک ( بخش رنگ سیاه ) با تصویر مابین خاکستری و سفید مشخص می‌شود.

زمان انجام سونوگرافی در وضوح تصویر و اندام های جنین تاثیر دارد. هرچه سونوگرافی به زمان زایمان نزدیک تر باشد، شکل‌ اندام‌های جنین واضح تر دیده می‌شود.

در هفته شانزده الی بیست سونوگرافی به منظور بررسی رشد جنین انجام می‌شود و می‌توان جنسیت جنین را نیز مشاهده کرد. البته در همه موارد ممکن نیست جنسیت نوزاد مشخص شود و ممکن است آلت تناسلی جنین به وسیله اندام‌های دیگر چون دست و پا پوشیده شده باشد و نتوان آن را دید. به همین دلیل همیشه نمی‌توان با سونوگرافی جنسیت را تعیین کرد. یکی از مواردی که پزشک ممکن است یک سونوگرافی دیگر برای شما بنویسد زمانی است که نتوان جنسیت جنین را مشاهده کرد.

گزارش سونوگرافی؛ بخشی مهم برای تفسیر سونوگرافی

وقتی سونوگرافی را انجام می‌دهیم، نتیجه‌ای به دست می‌آید که در قالب یک گزارش آن را به ما می‌دهند؛ متخصصان با استفاده از این گزارش و توجه به تصاویر، به تفسیر سونوگرافی می‌پردازند. در بخش بعدی مهمترین علائم اختصاری سونوگرافی بارداری را آورده‌ایم، با مطالعه این بخش تا حدود زیادی با اصطلاحات آشنا می‌شویم. پارامترهای گزارش سونوگرافی می‌تواند رشد جنین را نشان دهد و ناهنجاری و اختلالات را مشخص کند.

این اطلاعات ممکن است به مادر یا به جنین مربوط باشد. فراموش نکنید که متخصص بارداری به تفسیر این علائم می‌پردازد و تفسیر صحیح را فقط او می‌تواند به ما ارائه دهد. بنابراین با تفسیر خودسرانه و غیر تخصصی نه تنها به نتیجه درستی نمی‌رسیم، بلکه باعث نگرانی خود و خانواده نیز می‌شویم.

جدول اصطلاحات رایج سونوگرافی بارداری و جنین

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دیامتر در سونوگرافی(bpd) یعنی چه؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دیامتر در سونوگرافی(bpd) یعنی چه؟"، کلیک کنید.