سامانه ملی املاک و اسکان | ثبت، استعلام و مدیریت ملک

سامانه ملی املاک و اسکان | ثبت، استعلام و مدیریت ملک

سامانه املاک و اسکان

سامانه املاک و اسکان که با آدرس amlak.mrud.ir در دسترسه، یه سیستم مهم از طرف وزارت راه و شهرسازی هست که بهت کمک می کنه اطلاعات ملک یا محل سکونتت رو ثبت کنی. این سامانه هم برای مالکان و هم برای مستاجران الزامیه و کمک می کنه جلوی خیلی از مشکلات و جریمه ها رو بگیریم. پس بهتره حسابی حواسمون بهش باشه و کارمون رو درست و حسابی انجام بدیم.

خیلی وقت ها ممکنه اسم سامانه ملی املاک و اسکان کشور رو بشنویم و برامون سؤال پیش بیاد که اصلاً چی هست و چه کاربردی داره؟ راستش این سامانه یه پلتفرم آنلاینه که هدفش اینه که اطلاعات مربوط به همه املاک و محل های سکونت توی کشور رو جمع آوری و ساماندهی کنه. فکر کن یه جورایی دولت می خواد بدونه هر خونه دست کیه، کی توش نشسته، خالیه یا پر، و اینجوری بتونه برنامه ریزی بهتری برای بازار مسکن داشته باشه و جلوی دلالی و کلاهبرداری رو هم بگیره.

یکی از اهداف اصلی راه اندازی این سامانه، شناسایی خانه های خالی و اجرای قانون مالیات بر اوناست. حتماً شنیدی که دولت میخواد از خونه هایی که خالی می مونن و تو بازار اجاره یا خرید و فروش عرضه نمیشن، مالیات بگیره تا هم صاحب خونه ها رو تشویق کنه که ملکشون رو فعال کنن و هم قیمت ها یه کم کنترل بشه. این سامانه به وزارت راه و شهرسازی کمک می کنه تا این خونه ها رو پیدا کنه و اطلاعات دقیقی ازشون داشته باشه. پس اگه میخواییم خیالمون راحت باشه و الکی جریمه نشیم، باید حواسمون به این سامانه باشه و اطلاعاتمون رو سر وقت ثبت کنیم.

سامانه املاک و اسکان اصلاً چی هست و چرا راه افتاده؟

خب، بریم سر اصل مطلب. سامانه املاک و اسکان که با آدرس amlak.mrud.ir می شناسیمش، یه جور پایگاه داده بزرگ برای تمام املاک و محل های سکونت توی ایرانه. این سیستم رو وزارت راه و شهرسازی راه انداخته و هدفش هم مشخصه: اینکه اوضاع بازار مسکن رو سرو سامون بده.

راحت تر بگم، این سامانه چند تا هدف اصلی داره:

  • شفافیت اطلاعات: یعنی همه اطلاعات ملکی شفاف باشه و معلوم باشه هر خونه ای دست کیه. اینجوری کمتر کسی می تونه سودجویی کنه یا اطلاعات غلط بده.
  • شناسایی خانه های خالی: یکی از بزرگترین مشکلات بازار مسکن، خانه های خالیه که عرضه رو کم می کنه و قیمت ها رو می بره بالا. این سامانه کمک می کنه تا این خانه ها شناسایی بشن و مالکانشون تشویق بشن که ملکشون رو اجاره یا بفروشن.
  • کنترل بازار ملک: با جمع آوری این اطلاعات، دولت می تونه سیاست گذاری های بهتری برای کنترل قیمت ها و کمک به افراد نیازمند مسکن داشته باشه.
  • اجرای قانون مالیات: یادتونه ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم چی میگه؟ می گه اگه خونه ای خالی بمونه، باید مالیات بده. این سامانه ابزار اصلی برای اجرای این قانون و شناسایی خونه های خالیه.

خلاصه، این سامانه برای اینه که هم اوضاع مسکن بهتر بشه و هم دولت بتونه برنامه های حمایتی و مالیاتی خودش رو درست و حسابی پیاده کنه. پس خیلی مهمه که هر کسی که ملکی داره یا اجاره نشینه، اطلاعاتش رو تو این سامانه ثبت کنه.

چه کسایی باید تو سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنن؟

شاید این سؤال براتون پیش بیاد که اصلاً این سامانه شامل حال من هم میشه یا نه؟ جوابش خیلی ساده است: تقریباً همه! دقیق تر بخوام بگم، سرپرست خانوار باید اطلاعات خودش و اعضای خانوارش رو ثبت کنه. فرقی هم نمیکنه مالک باشی یا مستاجر.

  • مالکان: اگه صاحب یه یا چند تا خونه، زمین، مغازه یا هر ملک دیگه ای هستید، باید اطلاعات مالکیتتون رو توی سامانه ثبت کنید.
  • مستاجران: اگه سرپرست خانواده ای هستید که تو یه خونه اجاره ای زندگی می کنید، باید اطلاعات اقامتگاهتون رو به عنوان مستاجر تو سامانه وارد کنید.

فرق مالک و مستاجر تو این فرآیند چیه؟ مالک باید اطلاعات سند ملکش و خودش رو ثبت کنه، در حالی که مستاجر باید اطلاعات ملک اجاره ای و مالکش رو وارد سامانه کنه. یعنی در هر صورت، باید وضعیت سکونتی شما مشخص باشه.

هیچ استثنای خاصی هم برای ثبت نام وجود نداره، مگر اینکه کلاً ملکی به اسم شما نباشه یا سرپرست خانوار نباشید. پس بهترین کار اینه که زودتر برید سراغش و اطلاعاتتون رو ثبت کنید تا بعداً به مشکل برنخورید.

چرا ثبت اطلاعات تو سامانه املاک و اسکان اینقدر مهمه؟

ثبت اطلاعات تو سامانه ملی املاک و اسکان کشور شاید در نگاه اول یه کار اضافی به نظر برسه، اما واقعیت اینه که اهمیتش خیلی بیشتر از اونیه که فکر می کنیم. هم مزایایی برای خودمون داره و هم اگه ثبت نکنیم، ممکنه با دردسرهای بزرگی روبرو بشیم.

مزایای ثبت نام: راحت تر زندگی کنیم

  • جلوگیری از جریمه: مهم ترین مزیت، همینه. با ثبت اطلاعات، خودمون رو از جریمه های مالیاتی سنگین و سایر محرومیت ها نجات میدیم.
  • دریافت خدمات دولتی: خیلی از خدمات دولتی مثل بیمه، یارانه، تسهیلات بانکی و حتی ثبت نام مدرسه بچه ها، به اطلاعات این سامانه گره خورده. اگه اطلاعاتت ثبت نباشه، ممکنه برای گرفتن این خدمات به مشکل بخوری.
  • شفافیت و امنیت: وقتی اطلاعاتت رو ثبت می کنی، به شفافیت بیشتر تو بازار ملک کمک می کنی و جلوی سوءاستفاده ها رو می گیری. این خودش یه جور امنیت برای سرمایه و زندگیته.

پیامدهای عدم ثبت نام: دردسرها و جریمه ها رو جدی بگیریم

اگه اطلاعاتمون رو تو این سامانه ثبت نکنیم، متاسفانه باید منتظر عواقب ناخوشایندی باشیم:

  1. جریمه مالیاتی خانه های خالی: اگه خونه ای بیشتر از 120 روز در سال خالی بمونه، صاحبش مشمول مالیات میشه. این مالیات به این صورته:
    • سال اول: ۶ برابر مالیات اجاره متعلقه
    • سال دوم: ۱۲ برابر مالیات اجاره متعلقه
    • از سال سوم به بعد: ۱۸ برابر مالیات اجاره متعلقه

    اگه حواست نباشه و خونه ات خالی بمونه، این جریمه ها خیلی سنگین میشن و ضرر مالی زیادی بهت می رسونن.

  2. محاسبه تعرفه برق با بالاترین نرخ: اگه وضعیت سکونت ملک شما تو سامانه مشخص نباشه، تعرفه برق شما با بالاترین نرخ (مصرف غیر بهینه) محاسبه میشه که یعنی پول برق بیشتری باید بدی.
  3. قطع یارانه ها: ممکنه یارانه نقدی شما قطع بشه.
  4. محرومیت از خدمات دولتی: این قسمت رو خیلی جدی بگیرید! ممکنه برای کارهایی مثل گرفتن گواهینامه، انشعابات جدید آب و برق و گاز، افتتاح حساب بانکی و خیلی از خدمات دیگه ای که فکرش رو نمیکنی، به مشکل بخوری و بگن اول برو اطلاعاتت رو تو سامانه ثبت کن.
  5. الزام ثبت کد پستی برای خرید بیمه: از خرداد ماه 1404، برای خرید هر نوع بیمه ای (مثل بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه آتش سوزی و زلزله) باید کد پستی شما در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشه. اگه نباشه، نمیتونی بیمه بخری و این خودش یه دردسر بزرگ برای خیلی ها میتونه باشه.

حواستون باشه که از خرداد ماه 1404، برای خرید هر نوع بیمه ای، ثبت کد پستی شما تو سامانه املاک و اسکان اجباریه!

پس بهتره این موضوع رو جدی بگیریم و اطلاعاتمون رو زودتر ثبت کنیم تا هم خیال خودمون راحت باشه و هم جلوی ضررهای احتمالی رو بگیریم.

راهنمای گام به گام ورود به سامانه املاک و اسکان (amlak.mrud.ir)

حالا که فهمیدیم سامانه املاک و اسکان چقدر مهمه و چرا باید توش ثبت نام کنیم، بریم سراغ مراحل ورود به سامانه. نگران نباشید، خیلی هم سخت نیست و با چند تا کلیک ساده میشه وارد شد.

مرحله 1: ورود به آدرس amlak.mrud.ir

اولین قدم اینه که مرورگرتون رو باز کنید (فرقی نمیکنه کروم باشه یا فایرفاکس) و آدرس amlak.mrud.ir رو تایپ کنید و Enter بزنید. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است که صفحه اصلی سامانه را نشان دهد.)

مرحله 2: انتخاب گزینه ورود افراد حقیقی از طریق دولت من

وقتی صفحه سامانه باز شد، یه گزینه میبینید که نوشته ورود افراد حقیقی از طریق دولت من. روی همین گزینه کلیک کنید. اینجوری وارد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند میشید که یه جور در ورودی مشترک برای خیلی از خدمات دولتیه. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است که این گزینه را نشان دهد.)

مرحله 3: احراز هویت از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

تو این مرحله، باید شماره تلفن همراهتون رو وارد کنید. یه نکته خیلی مهم: شماره تلفنی که وارد می کنید باید حتماً به نام خودتون باشه و با کد ملیتون همخوانی داشته باشه. اگه شماره به نام کس دیگه ای باشه، بهتون اجازه ورود نمیده و پیغام خطا کد ملی با شماره همراه سازگار نیست رو میگیرید. بعد از وارد کردن شماره تلفن، کد امنیتی که نشون داده شده رو هم وارد کنید و روی ارسال رمز یکبار مصرف بزنید. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است که صفحه ورود شماره تلفن و کد امنیتی را نشان دهد.)

مرحله 4: وارد کردن رمز یکبار مصرف و ورود به صفحه اصلی سامانه

بعد از مرحله قبل، یه پیامک حاوی یه رمز یکبار مصرف (معمولاً 5 رقمی) به شماره تلفنتون ارسال میشه. اون رمز رو تو کادر مربوطه وارد کنید و روی ورود کلیک کنید. حالا دیگه وارد صفحه اصلی سامانه املاک و اسکان شدید و میتونید کارهاتون رو انجام بدید. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است که صفحه وارد کردن رمز یکبار مصرف را نشان دهد.)

تبریک میگم! حالا که تونستید وارد سامانه بشید، وقتشه که بریم سراغ ثبت اطلاعات ملک یا اقامتگاهتون.

چطوری ملکم رو تو سامانه املاک و اسکان ثبت کنم؟ (برای مالکان)

خب، اگه شما مالک هستید و میخواین اطلاعات ملکتون رو تو سامانه املاک و اسکان ثبت کنید، این بخش مخصوص شماست. مراحلش رو با هم مرور می کنیم.

ثبت اقامتگاه اصلی و اطلاعات مالکیت

اولین کاری که باید بکنید اینه که اقامتگاه اصلیتون رو ثبت کنید. یعنی اون ملکی که خودتون توش ساکن هستید.

  1. انتخاب گزینه ثبت اقامتگاه همراه با اطلاعات مالکیت: تو صفحه اصلی سامانه، این گزینه رو پیدا کنید و روش کلیک کنید. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  2. وارد کردن کد پستی: حالا باید کد پستی دقیق ملکتون رو وارد کنید. اگه کد پستی رو نمیدونید، میتونید از سامانه gnaf.post.ir کمک بگیرید و با وارد کردن آدرس روی نقشه، کد پستی رو پیدا کنید. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  3. انتخاب نوع سند: سند ملکتون از چه نوعیه؟ تک برگ، دفترچه ای یا عادی (قولنامه ای)؟ گزینه درست رو انتخاب کنید. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  4. وارد کردن جزئیات سند: بسته به نوع سند، باید اطلاعات مربوطه رو وارد کنید. مثلاً حوزه ثبتی، پلاک اصلی و فرعی، شماره دفتر، و صفحه سند. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  5. وارد کردن اطلاعات مالکیت: اینجا باید میزان دانگ (سهم) مالکیتتون رو وارد کنید و تاریخ شروع مالکیت رو مشخص کنید. مثلاً اگه نصف ملک مال شماست، می زنید 3 دانگ. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  6. وارد کردن اطلاعات ملک: حالا نوبت جزئیات ملکه. نوع ملک (مسکونی، تجاری، زمین)، متراژ، سال ساخت، طبقه و شماره واحد رو وارد کنید. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  7. ثبت تاریخ شروع اقامت: از چه تاریخی تو این ملک ساکن شدید؟ این تاریخ رو دقیق وارد کنید. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  8. وارد کردن اطلاعات قبوض: برای تکمیل اطلاعات، باید شماره تلفن ثابت ملک، شناسه قبض برق و نوع کنتور (مشاعی یا تفکیکی) رو وارد کنید. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  9. بررسی نهایی اطلاعات و ثبت قطعی: تو این مرحله، یه خلاصه از تمام اطلاعاتی که وارد کردید نشون داده میشه. همه رو با دقت چک کنید و اگه مشکلی نبود، روی ثبت نهایی کلیک کنید تا اطلاعاتتون ثبت بشه. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)

اگه چند تا ملک دارم چیکار کنم؟

اگه شما چند تا ملک دارید (مثلاً یه خونه ای دارید که خودتون توش ساکنید و یه خونه دیگه که اجاره دادید یا خالیه)، نگران نباشید. بعد از ثبت اقامتگاه اصلیتون، میتونید برگردید به صفحه اصلی و اطلاعات بقیه املاکتون رو هم اضافه کنید. سامانه به شما اجازه میده چندین اقامتگاه یا ملک رو ثبت کنید و وضعیت هر کدوم رو مشخص کنید (مثلاً مالک ساکن، مستاجر ساکن، یا خالی).

ثبت زمین چطور انجام میشه؟

اگه ملکتون زمین خالیه و ساخت و ساز نشده، موقع انتخاب نوع ملک، گزینه قطعه زمین رو انتخاب کنید و بقیه اطلاعات خواسته شده رو طبق مشخصات زمینتون وارد کنید.

اینجوری اطلاعات ملک شما به عنوان مالک تو سامانه ثبت میشه و خیالتون از بابت جریمه ها و محرومیت ها راحت میشه.

نحوه ثبت اقامتگاه در سامانه املاک و اسکان برای مستاجران

اگه شما مستاجر هستید و سرپرست خانوار، نگران نباشید، ثبت اقامتگاه در سامانه املاک و اسکان برای شما هم مراحلی داره که باید دنبال کنید. با هم گام به گام جلو میریم:

  1. انتخاب گزینه ثبت سریع اقامتگاه: بعد از ورود به سامانه، تو صفحه اصلی گزینه ثبت سریع اقامتگاه رو انتخاب کنید. این گزینه برای مستاجران و کسانی که فقط می خوان محل سکونتشون رو ثبت کنن، مناسبه. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  2. وارد کردن کد پستی ملک اجاره ای: کد پستی دقیق ملکی که الان توش ساکن هستید رو وارد کنید. این مرحله مثل مالکان خیلی مهمه. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  3. مشخص کردن نوع مالک: حالا باید مشخص کنید که مالک این ملک، شخص حقیقیه (یعنی کد ملی داره) یا حقوقی (یعنی شرکت یا سازمانه و شناسه ملی داره). معمولاً مالکان شخصی هستن و باید گزینه حقیقی با کد ملی رو انتخاب کنید و کد ملی مالکتون رو وارد کنید. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  4. وارد کردن و تأیید اطلاعات مالک: بعد از وارد کردن کد ملی مالک، سامانه اطلاعات اونو نمایش میده. این اطلاعات رو تأیید کنید. اگه ملک چند تا مالک داره، میتونید گزینه افزودن مالک رو بزنید و اطلاعات بقیه مالکان رو هم اضافه کنید. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  5. وارد کردن جزئیات ملک: حالا جزئیات ملکی که اجاره کردید رو وارد کنید. مثل نوع ملک (مسکونی، تجاری)، متراژ، طبقه و شماره واحد. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  6. ثبت تاریخ شروع اجاره (تاریخ سکونت): اینجا تاریخ دقیق شروع قرارداد اجاره یا تاریخی که تو این ملک ساکن شدید رو وارد کنید. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  7. وارد کردن اطلاعات قبوض: مثل مالکان، باید شماره تلفن ثابت ملک، شناسه قبض برق و نوع کنتور (مشاعی یا تفکیکی) رو وارد کنید. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)
  8. بررسی نهایی و ثبت اقامتگاه: یه بار دیگه همه اطلاعات رو مرور کنید و مطمئن بشید که درسته. اگه همه چی اوکی بود، روی ثبت نهایی کلیک کنید تا اقامتگاهتون تو سامانه املاک و اسکان ثبت بشه. (در اینجا به اسکرین شات نیاز است.)

اینجوری به عنوان یه مستاجر، وظیفه خودتون رو انجام دادید و از محرومیت ها و جریمه های احتمالی جلوگیری کردید.

ویرایش و به روز رسانی اطلاعات تو سامانه املاک و اسکان

اطلاعات ما ممکنه تو طول زمان تغییر کنه؛ مثلاً از یه خونه بریم به یه خونه دیگه، یا وضعیت ملکمون عوض بشه. واسه همین، سامانه املاک و اسکان این قابلیت رو داره که اطلاعاتمون رو ویرایش و به روز کنیم. این یه چیز خیلی خوبه چون اگه اطلاعاتمون قدیمی باشه، انگار اصلا ثبتش نکردیم و ممکنه باز هم به مشکل بخوریم.

کی نیاز به ویرایش اطلاعات داریم؟

  • تغییر آدرس: اگه از یه خونه رفتیم به یه خونه دیگه (چه مالک باشیم چه مستاجر).
  • تغییر وضعیت سکونت ملک: مثلاً خونه ای که خالی بوده رو اجاره دادیم، یا مستاجر ازش رفته و حالا خالی شده، یا خودمون میخوایم توش بشینیم.
  • اصلاح اطلاعات اشتباه: اگه موقع ثبت اولیه یه اطلاعاتی رو اشتباه وارد کردیم و حالا متوجه شدیم.
  • افزودن ساکنان جدید: اگه اعضای جدیدی به خانوارتون اضافه شدن که تو همون اقامتگاه با شما زندگی می کنن.

نحوه ورود به بخش ویرایش اطلاعات

بعد از اینکه طبق مراحلی که بالا گفتیم وارد سامانه املاک و اسکان شدید، تو صفحه اصلی میتونید لیست املاک یا اقامتگاه های ثبت شده تون رو ببینید. کنار هر کدوم از این موارد، معمولاً یه گزینه برای ویرایش یا تغییر وضعیت وجود داره که میتونید با کلیک روی اون، اطلاعات مربوط به همون ملک رو عوض کنید.

نحوه تغییر وضعیت سکونت ملک

اگه می خواید وضعیت سکونت یه ملکتون رو عوض کنید (مثلاً از مالک ساکن به مستاجر ساکن یا خالی)، باید روی گزینه مربوط به اون ملک برید و بعد تو قسمتی که وضعیت سکونت رو نشون میده، گزینه درست رو انتخاب کنید. مثلاً اگه خونه ای رو اجاره دادید، انتخاب می کنید شخص دیگری ساکن است و اطلاعات مستاجرتون رو وارد می کنید.

نحوه اضافه کردن ساکنان دیگر اقامتگاه

اگه غیر از خودتون، افراد دیگه ای هم تو اقامتگاهتون ساکن هستن، میتونید تو بخش اقامتگاه ها، کنار اقامتگاه مورد نظرتون، گزینه ساکنین رو انتخاب کنید و مشخصات بقیه افراد رو هم وارد کنید.

خیلی مهمه که به پیامک هایی که از سرشماره V.MASKAN میاد، توجه کنید. این پیامک ها معمولاً برای یادآوری یا تأیید اطلاعات ارسال میشن و اگه لازم باشه، باید سریعاً اطلاعاتتون رو به روز کنید.

یادتون باشه که اگه از زمان ثبت نام تا حالا هیچ تغییری تو آدرستون یا وضعیت ملک تون ایجاد نشده، نیازی به ویرایش مجدد اطلاعات ندارید. اینجوری از یه کار اضافه هم خلاص میشید.

مهلت و زمان بندی ثبت نام سامانه املاک و اسکان 1404

یکی از سؤالات پرتکرار همیشه این بوده که مهلت ثبت نام سامانه املاک و اسکان تا کی هست و اصلاً چقدر وقت داریم؟ متأسفانه یا خوشبختانه، این مهلت ها معمولاً تغییر می کنن و تمدید میشن. برای همین، باید همیشه حواسمون به اطلاعیه های رسمی باشه.

آخرین وضعیت مهلت های ثبت نام برای سال 1404

با توجه به تجربه های قبلی، معمولاً یه مهلت اولیه برای ثبت نام اعلام میشه که ممکنه کوتاه باشه، اما بعداً بنا به دلایلی مثل عدم استقبال کافی یا مشکلات فنی، این مهلت ها تمدید میشن. در حال حاضر، برای سال 1404 هنوز زمان بندی دقیق و رسمی برای ثبت نام جدید یا آخرین مهلت نهایی اعلام نشده است. اما چیزی که مشخصه اینه که ثبت اطلاعات اجباریه و بهتره منتظر آخرین مهلت نمونیم.

اگه زمان بندی مشخصی مثل سال های گذشته بر اساس آخرین رقم کد ملی اعلام بشه، حتماً تو همین مقاله به روزش می کنیم. اما تا اون موقع، فرض رو بر این بذارید که هر چه زودتر اقدام کنید، بهتره.

جدول زمان بندی ثبت نام بر اساس کد ملی (در صورت اعلام برای 1404)

توی سال های گذشته، یه بار برای اینکه سایت شلوغ نشه و همه بتونن به راحتی ثبت نام کنن، یه جدول زمان بندی بر اساس آخرین رقم کد ملی سرپرست خانوار اعلام شد. مثلاً اول اونایی که کد ملیشون به 9 ختم میشد، بعد 8، و همین طور تا 0. این کار باعث میشد که فشار روی سامانه کم بشه و همه فرصت کافی داشته باشن.

اگه برای سال 1404 هم همچین جدول زمانی ای اعلام بشه، حتماً اینجا قرار می دیم. اما تا اون موقع، اگه میخواید خیالتون راحت باشه، بدون توجه به رقم آخر کد ملی، میتونید تو سامانه amlak.mrud.ir اطلاعاتتون رو ثبت کنید.

خلاصه اینکه، ثبت نام تو این سامانه یه کار اجباریه و اگه میخواین دردسر مالیاتی و محرومیت از خدمات دولتی نداشته باشید، بهتره هر چه زودتر اقدام کنید و منتظر اعلام آخرین مهلت نمونید. این اطلاعات دائم در حال به روز رسانیه، پس حواستون باشه که از منابع معتبر پیگیری کنید.

شماره تماس و راه های ارتباط با پشتیبانی سامانه املاک و اسکان

گاهی وقت ها ممکنه موقع کار با سامانه املاک و اسکان به مشکل بخوریم یا سؤالی برامون پیش بیاد که تو راهنماها جوابش رو پیدا نکنیم. این جور مواقع، بهترین کار اینه که با پشتیبانی سامانه تماس بگیریم. نگران نباشید، وزارت راه و شهرسازی برای این موارد هم فکر کرده و راه های ارتباطی رو فراهم کرده.

شماره تلفن های پشتیبانی

برای اینکه بتونید مستقیماً با کارشناسان سامانه صحبت کنید و مشکلاتتون رو مطرح کنید، میتونید با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید:

  • 02188646390
  • 02188646391
  • 02188646392
  • 02188646393
  • 02188646394

این شماره ها برای پاسخگویی به سؤالات فنی و حقوقی شما درباره سامانه در نظر گرفته شده اند. پس اگه کد ملیتون با شماره همراهتون سازگار نیست، یا ملکی رو تو سامانه میبینید که مال شما نیست، یا هر مشکل دیگه ای، میتونید با این شماره ها تماس بگیرید.

بخش تماس با ما در سامانه

علاوه بر شماره تلفن، خود سامانه amlak.mrud.ir هم بخشی به اسم تماس با ما داره. میتونید از طریق این بخش، پیام یا سؤال خودتون رو به صورت کتبی مطرح کنید و منتظر پاسخ از طرف پشتیبانی باشید. معمولاً برای گزارش مشکلات فنی که نیاز به بررسی دقیق تر دارن، استفاده از این بخش مفیده.

خلاصه، اگه هر جا گیر کردید، تنها نیستید. پشتیبانی سامانه آماده کمک به شماست تا بتونید بدون مشکل کارهاتون رو انجام بدید و از جریمه ها در امان بمونید.

آخرین به روزرسانی ها و اخبار سامانه املاک و اسکان در سال 1404

قوانین و مقررات مربوط به سامانه املاک و اسکان مثل خیلی چیزای دیگه تو کشورمون، ممکنه دائم در حال تغییر و به روزرسانی باشه. برای همین، خیلی مهمه که همیشه از آخرین اخبار و اطلاعیه ها باخبر باشیم تا یه موقع غافلگیر نشیم.

خلاصه ای از تغییرات و تاکیدات جدید دولت

یکی از مهم ترین اخباری که جدیداً اعلام شده و خیلی هم سر و صدا کرده، ارتباط سامانه املاک و اسکان با بیمه مرکزی هست. از خرداد ماه 1404، دیگه نمیتونید بدون ثبت کد پستی و مشخص کردن وضعیت سکونتتون تو این سامانه، هیچ نوع بیمه ای (مثل بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، آتش سوزی یا زلزله) رو بخرید. این یعنی اگه تا حالا ثبت نام نکردید، وقتشه که دست بجنبونید، چون این موضوع دیگه شوخی بردار نیست.

علاوه بر این، تأکید دولت بر روی اجرای جریمه ها و محرومیت های ناشی از عدم ثبت نام، روز به روز بیشتر میشه. همونطور که قبل تر گفتم، تعرفه برق با بالاترین نرخ، قطع یارانه ها و محرومیت از خدمات دولتی، چیزایی هستن که اگه اطلاعاتمون رو تو سامانه ثبت نکنیم، حتماً باهاشون روبرو میشیم.

هنوز اطلاعات دقیق و قطعی در مورد مهلت های جدید ثبت نام برای سال 1404 اعلام نشده، اما از روندهای قبلی و تأکیدات فعلی میشه حدس زد که دولت تو این زمینه جدی تر از همیشه عمل می کنه و بهتره منتظر تمدیدهای طولانی مدت نباشیم.

توصیه های نهایی برای پیشگیری از جریمه ها

اگه بخوام یه جمع بندی کلی بکنم و یه توصیه حسابی بهتون بدم، اینه که:

  1. همین الان اقدام کنید: ثبت نام تو سامانه املاک و اسکان رو به روزهای آخر موکول نکنید. هر چه زودتر این کار رو انجام بدید، خیالتون راحت تره.
  2. اطلاعاتتون رو دقیق وارد کنید: موقع ثبت نام، حواستون باشه که اطلاعات رو درست و دقیق وارد کنید تا بعداً مجبور به ویرایش های دردسرساز نشید.
  3. پیامک ها رو جدی بگیرید: به پیامک هایی که از سرشماره V.MASKAN میاد، توجه کنید و اگه نیاز به به روزرسانی بود، حتماً انجامش بدید.
  4. از منابع رسمی پیگیری کنید: برای اطلاع از آخرین اخبار و تغییرات، همیشه به سایت های رسمی و معتبر وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنید و به شایعات توجه نکنید.

همونطور که دیدید، سامانه املاک و اسکان (amlak.mrud.ir) یه ابزار حیاتی برای ساماندهی بازار مسکن و جلوگیری از مشکلات و جریمه های مالیاتی و خدماتیه. ثبت نام و به روزرسانی منظم اطلاعات در این سامانه، نه تنها وظیفه قانونی ماست، بلکه به نفع خودمون هم هست تا از دردسرهای آینده در امان بمونیم و بتونیم از خدمات دولتی بدون مشکل استفاده کنیم. پس بهتره همین الان دست به کار بشیم و کار نیمه تموممون رو به اتمام برسونیم. یادتون باشه، همیشه پیشگیری بهتر از درمانه!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سامانه ملی املاک و اسکان | ثبت، استعلام و مدیریت ملک" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سامانه ملی املاک و اسکان | ثبت، استعلام و مدیریت ملک"، کلیک کنید.