چگونه کولر گازی هیتاچی را عیب یابی کنیم؟ | راهنمای کامل

چگونه کولر گازی هیتاچی را عیب یابی کنیم؟ | راهنمای کامل

عیب یابی کولر گازی هیتاچی: چگونه مشکلات عدم عملکرد درست را بررسی کنید؟

اگه کولر گازی هیتاچی شما قهر کرده و درست کار نمی کنه، نگران نباشید! خیلی از مشکلاتی که برای این دستگاه ها پیش میاد رو میشه با یه سری بررسی های ساده و بدون نیاز به متخصص حل کرد. معمولا ایراد از فیلترهای کثیف، تنظیمات نادرست ریموت یا حتی یه مشکل کوچیک برقیه که می تونید خودتون پیداش کنید و دوباره هوای خنک یا گرم رو به خونه تون برگردونید.

تصور کنید تو یه ظهر داغ تابستون از بیرون میاید خونه و دلتون یه عالمه هوای خنک می خواد، اما کولر گازی هیتاچی تون انگار نه انگار! یا شاید تو یه شب سرد زمستونی، انتظار یه محیط گرم و دلنشین رو دارید، ولی دستگاهتون تصمیم گرفته اعتصاب کنه. خب، این جور موقع ها آدم حسابی کلافه میشه، نه؟ اما جای نگرانی نیست! خیلی وقت ها مشکل اونقدرها هم که فکر می کنیم پیچیده نیست و میشه با یه ذره حوصله و دونستن چند تا نکته کلیدی، خودمون دست به کار بشیم و اوضاع رو روبه راه کنیم.

اینجا قراره قدم به قدم با هم بریم سراغ رایج ترین مشکلاتی که برای کولر گازی های هیتاچی پیش میاد. از اینکه چرا باد گرم میزنه تا چرا یهو خاموش میشه یا آبریزی پیدا می کنه. هدف اینه که شما بتونید قبل از اینکه با تعمیرکار تماس بگیرید و کلی هزینه کنید، خودتون یه عیب یابی اولیه انجام بدید و اگه مشکل ساده بود، برطرفش کنید. البته، یه سری مشکلات هم هستن که واقعاً کار یه متخصص کاربلده و نباید سمتشون بریم، که اون ها رو هم بهتون میگیم.

همیشه قبل از هر کاری برای عیب یابی کولر گازی، حواستون به نکات ایمنی باشه؛ برق رو از فیوز اصلی قطع کنید تا خطری تهدیدتون نکنه.

قبل از هر کاری: نکات ایمنی حیاتی

قبل از اینکه آستین ها رو بالا بزنید و برید سراغ کولرتون، یه چند تا نکته طلایی هست که باید حسابی حواستون بهشون باشه. اینا فقط برای ایمنی خودتون نیست، بلکه برای سلامت دستگاهتون هم ضروریه:

  • برق رو قطع کن رفیق!: اولین و مهم ترین کار اینه که برق کولر گازی رو از فیوز اصلی تو جعبه فیوز قطع کنید. اصلاً شوخی بردار نیست! با برق شوخی نداریم.
  • دستکاری ممنوع، مگر متخصص باشی: اگه با قطعات برقی پیچیده، بخش های مربوط به گاز مبرد (فریون) یا چیزهای این مدلی سر و کار دارید، لطفاً خودتون رو به خطر نندازید. این کارها فقط و فقط مخصوص تکنسین های دوره دیده است.
  • ابزار مناسب و عایق بندی شده: از ابزارهایی استفاده کنید که برای کار با برق مناسب و عایق بندی شده باشن. هر چیزی که دم دستتون اومد رو به کار نگیرید.
  • دفترچه راهنما دوست شماست: هر مدل کولر گازی هیتاچی ممکنه یه سری ویژگی های خاص داشته باشه. حتماً دفترچه راهنمای مدل خودتون رو یه نگاهی بندازید. ممکنه کلی راهنمایی مفید توش پیدا کنید.

عیب یابی گام به گام مشکلات رایج کولر گازی هیتاچی

حالا که نکات ایمنی رو مرور کردیم، بریم سراغ اصل مطلب و ببینیم هر مشکلی که برای کولر گازی هیتاچی پیش میاد، معمولاً از کجا آب می خوره و چطور میشه یه بررسی اولیه روش انجام داد.

کولر گازی هیتاچی خنک نمی کند یا باد گرم می دهد

این یکی از رایج ترین و کلافه کننده ترین مشکلاتیه که تو تابستون ممکنه پیش بیاد. دلایل مختلفی داره که بیایید تک تک بررسی شون کنیم:

۱. تنظیمات ترموستات و ریموت کنترل

گاهی اوقات مشکل به همین سادگیه که تنظیمات کولر به هم خورده. قبل از هر کار پیچیده ای، اول اینا رو چک کنید:

  • حالت سرمایش رو چک کن: مطمئن بشید که ریموت کنترل روی حالت Cool Mode (علامت برف یا یه دونه ستاره) تنظیم شده باشه، نه حالت فن یا گرمایش.
  • دما رو درست انتخاب کن: دمای مطلوب رو روی عددی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. اگه دما خیلی بالا باشه، کولر خنک نمی کنه.
  • باتری ریموت تمومه؟: شاید خنده دار به نظر بیاد، اما خیلی وقت ها مشکل از باتری تموم شده ریموت کنترله! یه بار باتری ها رو عوض کنید و دوباره امتحان کنید.
  • دکمه اضطراری: اگه ریموت کار نمی کنه، معمولاً روی پنل داخلی کولر یه دکمه اضطراری (اوتوماتیک یا Auto) هست که می تونید با اون دستگاه رو روشن کنید. امتحان کنید ببینید کولر به اون دکمه عکس العمل نشون میده یا نه.

۲. فیلترهای هوای کثیف و مسدود

فیلترها مثل ریه های کولر گازی عمل می کنن. اگه این فیلترها کثیف باشن، نفس کشیدن برای کولر سخت میشه و نمی تونه هوای کافی رو مکش کنه، در نتیجه بازدهی اش میاد پایین و باد خنک نمیده.

راهنمای عملی تمیز کردن فیلترها:

  1. اول از همه، برق کولر رو از فیوز قطع کنید.
  2. پنل جلویی یونیت داخلی (همون قسمتی که تو خونه تونه) رو به آرامی باز کنید. معمولاً با دو تا گیره باز میشه.
  3. فیلترها رو با احتیاط از جای خودشون بیرون بیارید. این فیلترها معمولاً توری های پلاستیکی مشبک هستن.
  4. اگه خیلی کثیف بودن، می تونید با یه جاروبرقی گرد و خاک درشتشون رو بگیرید.
  5. بعد، فیلترها رو با آب ولرم و یه مقدار شوینده ملایم (مثل مایع ظرفشویی) بشورید. حسابی آبکشی کنید تا اثری از مواد شوینده نمونه.
  6. بذارید فیلترها کاملاً خشک بشن. به هیچ وجه وقتی هنوز نم دارن، اونا رو سر جاشون نذارید.
  7. فیلترهای خشک رو با دقت سر جای خودشون بذارید و پنل رو ببندید.
  8. برق رو وصل کنید و کولر رو روشن کنید. ببینید اوضاع بهتر شده یا نه.

۳. کثیفی یا گرفتگی کندانسور (واحد بیرونی)

کندانسور همون بخش بیرونی کولره که معمولاً تو بالکن یا حیاط نصبه. وظیفه اش اینه که گرمای جذب شده از خونه رو به هوای بیرون منتقل کنه. اگه پره های کندانسور پر از گرد و خاک، برگ یا هر آشغال دیگه ای باشه، نمی تونه گرما رو به درستی دفع کنه و کولر خنک نمیکنه.

نکات اولیه تمیز کردن کندانسور:

  • باز هم تأکید می کنم: برق رو قطع کنید!
  • اگه می تونید (بدون دستکاری قطعات داخلی)، با یه برس نرم یا جاروبرقی، گرد و خاک و آشغال های روی پره های فلزی کندانسور رو تمیز کنید. مراقب باشید پره ها خم نشن، چون خیلی حساسن.
  • بعضی وقت ها با یه شلنگ آب با فشار کم (نه فشار قوی که به قطعات آسیب بزنه) میشه گرد و خاک رو شست، اما حتماً مطمئن بشید که آب به قطعات برقی نرسه و قبل از روشن کردن دستگاه، کاملاً خشک شده باشه. بهتره برای تمیزکاری عمیق با یک متخصص تماس بگیرید.

۴. کمبود یا نشتی گاز مبرد (فریون)

این یکی دیگه کار شما نیست! اگه کولر باد گرم میده و فیلترها هم تمیزن، ممکنه مشکل از کمبود یا نشتی گاز مبرد باشه. علائمش هم باد گرم، یخ زدن لوله های نازک (اواپراتور) یا کاهش محسوس بازدهی کولره.

نکته مهم: بررسی و شارژ گاز کولر گازی یه کار کاملاً تخصصی و خطرناکه که نیاز به ابزار و دانش فنی داره. اگه به این مشکل مشکوک شدید، حتماً با یه تعمیرکار مجاز تماس بگیرید. دستکاری گاز مبرد می تونه به خودتون و دستگاه آسیب جدی برسونه.

کولر گازی هیتاچی روشن نمی شود یا ناگهان خاموش می شود

کولری که روشن نمیشه، حسابی رو مخه! بیایید ببینیم چی می تونه باعث این مشکل بشه:

۱. منبع تغذیه و برق رسانی

قبل از اینکه نگران خرابی های بزرگ بشید، از ساده ترین چیز شروع کنید:

  • سیم به پریزه؟: مطمئن بشید که دوشاخه کولر گازی محکم به پریز وصل شده باشه.
  • فیوز نپریده؟: تو تابلوی برق خونه، فیوز مربوط به کولر گازی رو چک کنید. شاید پریده باشه. اگه پریده بود و دوباره پرش کردید و باز هم پرید، حتماً مشکل جدی تری وجود داره و باید با برقکار تماس بگیرید.
  • پریز سالمه؟: یه دستگاه برقی دیگه رو به همون پریز وصل کنید تا مطمئن بشید پریز برق داره و سالمه.

۲. اورلود کمپرسور (محافظ حرارتی)

کمپرسور قلب کولر گازی شماست. اگه کمپرسور به هر دلیلی (مثل کثیفی زیاد کندانسور، کارکرد طولانی زیر فشار بالا یا کمبود گاز) زیادی داغ بشه، یه قطعه محافظ به اسم اورلود برای جلوگیری از آسیب دیدن کمپرسور، اونو خاموش می کنه.

راهنمای عملی:

  • برق کولر رو از فیوز قطع کنید.
  • حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت به کمپرسور فرصت بدید تا خنک بشه.
  • دوباره برق رو وصل کنید و کولر رو روشن کنید. اگه مشکل از اورلود بود، باید دوباره روشن بشه. اگه باز هم خاموش شد، حتماً مشکل جدی تری هست که باید توسط متخصص بررسی بشه.

۳. خرابی برد الکترونیکی (PCB) یا رله فرمان

برد الکترونیکی مثل مغز کولر گازی عمل می کنه و تمام دستورات رو صادر می کنه. اگه این قطعه خراب بشه، دستگاه کلاً قاطی می کنه یا اصلاً روشن نمیشه. رله فرمان هم یه قطعه روی برده که وظیفه قطع و وصل کردن برق کمپرسور رو داره.

نکته مهم: عیب یابی و تعمیر برد یا رله ها یه کار بسیار تخصصی و پیچیده ست و هرگز نباید بدون دانش و ابزار کافی بهش دست بزنید. تو این موارد، راهی جز تماس با تکنسین متخصص ندارید.

۴. قطعی سیم کشی یا سوکت ها

گاهی اوقات سیم های اتصال بین یونیت داخلی و خارجی یا سوکت هایی که سیم ها رو به کمپرسور وصل می کنن، ممکنه قطع یا شل شده باشن. این اتفاق معمولاً تو یونیت خارجی یا نزدیک کمپرسور میفته.

بررسی ظاهری (با قطع برق!): می تونید با قطع کامل برق، یه نگاهی به سیم های اتصال و سوکت های قابل دسترس بندازید. اگه سیمی قطع شده یا سوکتی شل شده بود، ممکنه با اتصال مجدد مشکل حل بشه. اما اگه دانش فنی ندارید، بهتره این کار رو به متخصص بسپارید.

کولر گازی هیتاچی یخ می زند یا برفک می زند (روی کویل ها یا لوله ها)

دیدن برفک روی لوله ها یا کویل های کولر گازی، نشونه خوبی نیست. این مشکل میتونه باعث کاهش بازدهی و حتی آسیب به دستگاه بشه.

۱. فیلترهای هوای کثیف یا مسدود

اگه فیلترها حسابی کثیف باشن، جریان هوا روی کویل های داخلی کم میشه و باعث میشه دمای کویل ها بیش از حد پایین بیاد و یخ بزنن. برای حل این مشکل، برگردید به بخش ۳.۱.۲ و فیلترها رو تمیز کنید.

۲. کمبود گاز مبرد

این همون مشکلیه که تو بخش ۳.۱.۴ در موردش حرف زدیم. اگه گاز کولر کم باشه، ممکنه لوله های نازک داخل یا بیرون یخ بزنن. این مشکل نیاز به متخصص داره.

۳. انسداد در لوله تخلیه آب یا کویل اواپراتور

اگه مسیر خروج آب از پنل داخلی (سینی درین و شلنگ تخلیه) مسدود بشه، آب تو سینی جمع میشه و با تماس با کویل های سرد اواپراتور، یخ می زنه. وقتی کولر خاموش میشه، این یخ آب میشه و آبریزی خواهید داشت.

راهنمای عملی:

  • با قطع برق کولر، سینی تخلیه زیر کویل های پنل داخلی رو بررسی کنید. ممکنه لجن، جلبک یا رسوبات دیگه راه آب رو بسته باشن. می تونید با یه برس کوچک یا حتی یه سیخ بلند و باریک، به آرامی مسیر رو تمیز کنید.
  • شلنگ تخلیه آب رو که از پنل داخلی به بیرون میره، دنبال کنید. مطمئن بشید که خم نشده باشه، پیچ نخورده باشه یا مسدود نشده باشه. می تونید با دهان تو شلنگ فوت کنید (از سمتی که به بیرون میره و تمیزه) یا یه شلنگ آب فشار پایین از اون طرف وارد کنید تا مطمئن بشید مسیر بازه.

۴. مشکل در فن اواپراتور (پنل داخلی)

اگه فن پنل داخلی درست نچرخه یا سرعتش کم باشه، هوای کافی روی کویل ها جریان پیدا نمی کنه و باز هم یخ زدگی رخ میده. اگه باد خروجی از کولر خیلی ضعیفه یا فن صداهای عجیبی میده، ممکنه مشکل از فن باشه. تو این مورد، نیاز به تماس با متخصص دارید.

کولر گازی هیتاچی آبریزی دارد

دیدن آب زیر پنل داخلی کولر گازی، اصلاً صحنه خوشایندی نیست و ممکنه به کف پوش یا وسایل خونه آسیب بزنه. بیایید ببینیم چرا کولر آبریزی پیدا می کنه:

۱. انسداد یا خمیدگی شلنگ تخلیه (درین)

همونطور که تو بخش یخ زدگی گفتیم، اگه شلنگ تخلیه آب (همون که از کولر خارج میشه) مسدود بشه یا یه جایی خم بشه، آب نمی تونه خارج بشه و از پنل داخلی سرریز می کنه. باید مسیر شلنگ رو کاملاً بررسی کنید و مطمئن بشید که هیچ انسدادی (مثل لجن، حشرات، یا جسم خارجی) توش نیست. اگه خم شده، صافش کنید و مطمئن بشید شیب مناسب برای خروج آب رو داره.

۲. کثیفی یا گرفتگی سینی تخلیه (درین)

سینی درین همون ظرفیه که آب روی کویل های داخلی توش جمع میشه. اگه این سینی کثیف باشه و لجن یا رسوب توش جمع بشه، ممکنه سوراخ تخلیه مسدود بشه و آب از لبه های سینی سرازیر شه. با قطع برق، سینی رو تمیز کنید.

۳. نصب نامناسب پنل داخلی (عدم تراز بودن)

اگه کولر گازی موقع نصب تراز نشده باشه، سینی تخلیه شیب درستی برای خروج آب نداره و آب از سمتی که پایین تره سرازیر میشه. این مشکل نیاز به نصاب حرفه ای داره که بیاد و پنل داخلی رو دوباره تراز کنه.

۴. یخ زدگی کویل های اواپراتور و ذوب شدن ناگهانی

اگه کویل های داخلی یخ بزنن (به دلایلی که قبلاً گفتیم، مثل کثیفی فیلتر یا کمبود گاز) و بعد از مدتی این یخ آب بشه، حجم زیادی آب یهو تولید میشه که ممکنه سینی تخلیه نتونه اونو به سرعت خارج کنه و باعث آبریزی بشه. برای حل این مشکل، باید علت اصلی یخ زدگی رو برطرف کنید (بخش ۳.۳ رو دوباره بخونید).

کولر گازی هیتاچی صدای غیرعادی تولید می کند

وقتی کولر گازی تون شروع به صداهای عجیب و غریب می کنه، ممکنه دلایل مختلفی داشته باشه. بعضی هاش ساده ست و بعضی هاش جدی.

۱. شل شدن قطعات یا پیچ ها

بعضی وقت ها بعد از یه مدت کار کردن، ممکنه پیچ های پنل های داخلی یا خارجی شل بشن و باعث ایجاد لرزش و صدای مزاحم بشن. با قطع برق، پنل ها رو بررسی کنید و مطمئن بشید همه پیچ ها محکم هستن.

۲. مشکل در فن ها (داخلی یا خارجی)

فن ها (چه فن پنل داخلی که باد میزنه، چه فن یونیت خارجی) اگه مشکل پیدا کنن، می تونن صداهای زیادی تولید کنن:

  • وجود جسم خارجی: ممکنه یه برگ، پلاستیک یا حتی حشره بزرگی تو مسیر پره های فن گیر کرده باشه و باعث ایجاد صدای چق چق یا ویز ویز بشه. با قطع برق، محفظه فن رو با احتیاط باز کنید و جسم خارجی رو خارج کنید.
  • شکستگی یا آسیب پره ها: اگه پره های فن (مخصوصاً پره های فن خارجی) شکسته یا کج شده باشن، فن از بالانس خارج میشه و صدای زیاد و لرزش ایجاد می کنه. این مشکل نیاز به تعویض فن داره که کار یه متخصصه.
  • مشکل موتور فن یا بلبرینگ: اگه صدای قر قر یا جیغ از فن میاد، ممکنه بلبرینگ موتور فن خراب شده باشه. این مشکل هم نیاز به متخصص داره.

۳. مشکلات کمپرسور

صدای کمپرسور معمولاً یه صدای یکنواخت و آرومه. اما اگه صدای تق تق، جیغ بلند، کوبش یا هر صدای غیرعادی و شدیدی از کمپرسور (تو یونیت خارجی) میاد، این یه هشدار جدیه. این صداها معمولاً نشونه خرابی جدی تو کمپرسور هستن که قطعه بسیار گرونیه. تو این موارد، فوراً کولر رو خاموش کنید و با متخصص تماس بگیرید.

کدهای خطای کولر گازی هیتاچی (Error Codes) و معنی آن ها

کولر گازی هیتاچی وقتی مشکلی براش پیش میاد، معمولاً با نشون دادن یه سری کد روی صفحه نمایشگر (یا با چشمک زدن چراغ ها) باهاتون حرف میزنه. این کدهای خطا خیلی مهمن، چون بهتون میگن مشکل دقیقاً از کجاست و راهنمایی می کنن که چه کاری باید انجام بدید.

اغلب کدهای خطا به مشکلات پیچیده و داخلی اشاره دارن که نیاز به دانش فنی و ابزار تخصصی برای عیب یابی و تعمیر دارن. با این حال، دونستن معنی کدها بهتون کمک می کنه تا بهتر مشکل رو درک کنید و به تعمیرکار اطلاعات دقیق تری بدید.

جدول جامع کدهای خطای رایج هیتاچی:

کد خطا علت احتمالی راه حل پیشنهادی / اقدام مورد نیاز
01 مشکل در یونیت داخلی (فن، PCB) بررسی موتور فن، برد الکترونیکی (PCB) و رله ها. غالباً نیاز به متخصص.
02 مشکل در یونیت خارجی (کمپرسور، PSH) فعال شدن محافظ فشار بالا (PSH) کمپرسور. نیاز به بررسی کمپرسور توسط متخصص.
03 خطای ارتباطی بین یونیت های داخلی/خارجی مشکل در سیم کشی ارتباطی یا خرابی برد کنترل. غالباً نیاز به متخصص.
04 مشکل در اینورتر (معکوس کننده) انحراف بین اینورتر و برد الکترونیکی. نیاز به بررسی توسط متخصص.
05 انحراف در سیم کشی منبع قدرت سیم کشی اشتباه یا فاز معکوس. بررسی سیم کشی.
06 افت ولتاژ (ولتاژ بیش از حد کم یا زیاد) افت ولتاژ از منبع تغذیه، سیم کشی اشتباه یا ظرفیت نامناسب سیم کشی.
07 مشکل در چرخه مبرد (کاهش بیش از حد گرم شدن گاز تخلیه) شارژ بیش از حد مبرد، مشکل در شیر بسط. نیاز به بررسی توسط متخصص.
08 مشکل در چرخه مبرد (افزایش دمای تخلیه گاز) کمبود مبرد، نشتی، قفل شدن یا خرابی شیر بسط. نیاز به متخصص.
09 مشکل در موتور فن یونیت بیرونی شکست یا خرابی موتور فن یونیت بیرونی. نیاز به متخصص.
11 خطای سنسور دمای ورودی هوا (ترمیستور داخلی) شکست یا خرابی ترمیستور، سنسور، یا اتصالات. نیاز به بررسی.
12 خطای سنسور دمای خروجی هوا (ترمیستور داخلی) شکست یا خرابی ترمیستور، سنسور، یا اتصالات. نیاز به بررسی.
13 خطای سنسور حفاظت از یخ زدگی (ترمیستور داخلی) شکست یا خرابی ترمیستور، سنسور، یا اتصالات. نیاز به بررسی.
14 خطای سنسور لوله گاز (ترمیستور داخلی) شکست یا خرابی ترمیستور، سنسور، یا اتصالات. نیاز به بررسی.
19 مشکل در دستگاه حفاظت از فن موتور یونیت داخلی بررسی موتور فن یونیت داخلی. نیاز به متخصص.
21 خطای سنسور فشار بالا (یونیت خارجی) شکست یا خرابی سنسور فشار بالا. نیاز به متخصص.
22 خطای سنسور دمای هوای محیطی (ترمیستور خارجی) شکست یا خرابی ترمیستور، سنسور، یا اتصالات. نیاز به بررسی.
23 خطای سنسور دمای گاز تخلیه (ترمیستور خارجی) شکست یا خرابی ترمیستور، سنسور، یا اتصالات. نیاز به بررسی.
24 خطای سنسور تبخیر (ترمیستور خارجی) شکست یا خرابی ترمیستور، سنسور، یا اتصالات. نیاز به بررسی.
29 خطای سنسور فشار پایین (یونیت خارجی) شکست یا خرابی سنسور فشار پایین. نیاز به متخصص.
30 اتصال سیم کشی اشتباه اتصال برق نادرست بین واحدهای داخلی و خارجی. بررسی سیم کشی.
31 تنظیم نادرست واحد بیرونی و داخلی (ظرفیت) تنظیم غلط دستورالعمل های ظرفیت دستگاه. نیاز به تنظیم مجدد توسط متخصص.
32 انتقال غیرعادی واحد داخلی دیگر خرابی منبع تغذیه یا برد الکترونیکی در واحد داخلی دیگر. نیاز به متخصص.
35 تنظیم نادرست شماره در واحد داخلی/خارجی وجود یک شماره یکسان در واحدهای داخلی همان چرخه مبرد. نیاز به تنظیم توسط متخصص.
38 غیرعادی بودن مدار حفاظتی در واحد بیرونی شکست در برد الکترونیکی واحد داخلی یا سیم کشی اشتباه به برد در واحد بیرونی. نیاز به متخصص.
39 اختلالات جریان در کمپرسور جریان بیش از حد، سوپاپ سست، شکست سنسور جریان. نیاز به متخصص.
43 فعال سازی حفاظت از کاهش نسبت فشار مشکل در کمپرسور و اینورتر. نیاز به متخصص.
44 فعال شدن افزایش فشار پایین اورلود داخلی سیستم خنک کننده، دمای بالای هوای یونیت بیرونی. نیاز به متخصص.
45 فعال سازی افزایش فشار بالا عملکرد بیش از حد، جرقه زنی بیش از حد مبرد. نیاز به متخصص.
46 فعال کردن حفاظت در برابر فشار بالا مبرد نارسا. نیاز به متخصص.
47 کاهش فعالیت های حفاظت از فشار پایین مبرد نارسا، قفل سوپاپ انبساط، نشتی مبرد. نیاز به متخصص.
51 اختلال سنسور جریان برای اینورتر شکست سنسور در برد اینورتر. نیاز به متخصص.
52 فعال کردن حفاظت از جریان بیش از حد اضافه بار، جریان بیش از حد، قفل شدن کمپرسور. نیاز به متخصص.
53 فعال کردن حفاظت IPM (مدول قدرت هوشمند) توقف خودکار IPM (جریان بیش از حد، ولتاژ پایین یا بیش از حد). نیاز به متخصص.
54 افزایش دمای اینورتر معکوس شدن حرکت باله ترمیستور، فن غیرعادی در واحد بیرونی. نیاز به متخصص.
56 ناهنجاری تشخیص موقعیت موتور فن مدار تشخیص غیرعادی انتقال. نیاز به متخصص.
57 فعال کردن حفاظت از کنترل پنکه سرعت غیرعادی فن. نیاز به بررسی فن توسط متخصص.
58 اختلال در کنترل کننده فن جریان بیش از حد، حرکت غیرطبیعی کنترل کننده فن. نیاز به بررسی فن توسط متخصص.
59 خرابی موتور فن و منبع تغذیه مشکل در موتور فن و/یا منبع تغذیه. نیاز به متخصص.
EE حفاظت کمپرسور (فعال شدن اورلود) اگر ۳ بار در ۶ ساعت تکرار شد، نشانه مشکل در کمپرسور است. نیاز به متخصص.
dd سیم کشی نادرست بین واحدهای داخلی مشکل در اتصال سیم کشی بین واحدهای داخلی. نیاز به بررسی توسط متخصص.
B1 ایراد در یونیت خارجی کولر گازی نیاز به بررسی و تنظیم یونیت خارجی توسط متخصص.
B5 خرابی یونیت داخلی نیاز به بررسی و تنظیم یونیت داخلی توسط متخصص.

اگه با کدهای خطای چشمک زن مواجه شدید، به جدول زیر توجه کنید:

کدهای خطای چشمک زن کولر گازی هیتاچی علت کدهای خطای چشمک زن کولر گازی هیتاچی
چشمک هر 5 ثانیه یک بار دمای داخلی کولر درست نیست./ ترمیستور مبدل حرارتی قطع شده است.
چشمک هر 5 ثانیه دو بار دستگاه تحت عملکرد اجباری قرار گرفته است./ بررسی کلید عملکرد سرمایی در مدار الکتریکی یونیت داخلی.
چشمک هر 5 ثانیه 10 بار موتور DC فن دچار اضافه جریان شده است./ بررسی موتور فن و مدار کنترل یونیت داخلی.
چشمک هر 5 ثانیه 13 بار IC 401 کولر به اشتباه اطلاعات را خوانده است./ باید اطلاعات IC 401  تنظیم شود.
چشمک هر 5 ثانیه 14 بار خرابی ترمیستور مبدل حرارتی / بررسی وضعیت ترمیستور و برد مدار کنترل یونیت داخلی.
چشمک هر 5 ثانیه 15 بار تشخیص وضعیت مدار باز یا اتصال کوتاه در ترمیستور اتاق / ترمیستور و برد مدار الکتریکی یونیت داخلی بررسی شود.

این کدهای خطا فقط برای این هستن که شما یه دید کلی از مشکل پیدا کنید. تو بیشتر موارد، اگه کد خطا نشون داده شد، یعنی پای یه مشکل پیچیده تر وسطه که باید با یه تکنسین متخصص تماس بگیرید.

چه زمانی باید با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید؟ (مرز DIY و حرفه ای)

خب، تا اینجا کلی راهکار برای عیب یابی اولیه و حل مشکلات ساده رو با هم مرور کردیم. ولی همیشه یه مرزی بین خودم می تونم درستش کنم و این کار یه حرفه ایه وجود داره. سلامتی شما و طول عمر دستگاهتون از هر چیزی مهم تره. پس چه وقت باید پرچم سفید رو بالا ببرید و از یه متخصص کمک بگیرید؟

  • اگه بعد از انجام همه بررسی های اولیه ای که گفتیم (چک کردن فیلتر، ریموت، برق و…)، هنوز مشکل کولر گازی هیتاچی پابرجا بود.
  • اگه کولر گازی تون کدهای خطای پیچیده ای نشون میده که تو جدول بالا هم دیدید اغلبشون نیاز به متخصص دارن.
  • هرگونه مشکلی که به گاز مبرد (فریون) مربوط میشه، مثل باد گرم مداوم، یخ زدگی لوله ها یا شک به نشتی گاز. این کارها واقعاً خطرناکن و ابزار مخصوص می خوان.
  • اگه مشکوک به خرابی کمپرسور، برد الکترونیکی یا هر قطعه اصلی و گرون قیمت دیگه ای شدید. اینا بخش های حیاتی و پیچیده دستگاه هستن.
  • اگه بوی سوختگی، دود یا جرقه از دستگاه دیدید یا شنیدید. در این صورت فوراً برق رو قطع کنید!
  • اگه کلاً احساس می کنید دانش یا توانایی کافی برای ادامه عیب یابی رو ندارید یا از انجامش می ترسید. هیچ ایرادی نداره، گاهی اوقات بهترین راه اینه که کار رو به کاردون بسپریم.

یادتون باشه، تلاش برای تعمیر مشکلات پیچیده بدون دانش و ابزار کافی می تونه به خودتون آسیب بزنه یا هزینه های تعمیر رو حتی بیشتر کنه.

پیشگیری بهتر از درمان: نگهداری صحیح کولر گازی هیتاچی برای جلوگیری از مشکلات

همیشه میگن پیشگیری بهتر از درمانه، مخصوصاً وقتی صحبت از وسایل برقی مثل کولر گازی هیتاچی میشه. با رعایت چند تا نکته ساده نگهداری، می تونید عمر دستگاهتون رو طولانی تر کنید و جلوی خیلی از مشکلات رو بگیرید:

  • سرویس سالیانه: بهترین کار اینه که هر سال، قبل از شروع فصل گرما (یا سرما اگه از گرمایشش هم استفاده می کنید)، یه تکنسین مجاز و حرفه ای رو برای سرویس کامل کولر دعوت کنید. اونا گاز مبرد رو چک می کنن، کندانسور رو عمیقاً تمیز می کنن و اگه مشکل کوچیکی باشه، همون اول حلش می کنن.
  • تمیز کردن منظم فیلترها: این یکی رو خودتون می تونید انجام بدید! هر ماه یک بار فیلترهای هوای پنل داخلی رو تمیز کنید. این کار هم به بازدهی کولر کمک می کنه و هم از خیلی از مشکلات جلوگیری می کنه.
  • محیط اطراف واحد بیرونی: حواستون باشه که اطراف کندانسور (واحد بیرونی) همیشه تمیز و عاری از گرد و خاک، برگ، شاخه و هر چیز دیگه ای باشه که جلوی جریان هوا رو بگیره.
  • سلامت سیم کشی: هر از گاهی یه نگاه چشمی به سیم کشی ها و اتصالات برق کولر بندازید (البته با قطع برق!). مطمئن بشید که هیچ سیمی لخت نشده یا سوکتی شل نشده باشه.
  • استفاده صحیح: کولر رو روی دمای خیلی پایین یا خیلی بالا تنظیم نکنید. سعی کنید دما رو روی ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد نگه دارید. موقع کار کردن کولر، پنجره ها و درها رو ببندید تا انرژی هدر نره و به دستگاه فشار نیاد.

نتیجه گیری

عیب یابی کولر گازی هیتاچی و حل مشکلاتش، همیشه هم کار پیچیده ای نیست. با دونستن چند تا نکته ساده و انجام یه سری بررسی های اولیه، می تونید خیلی از ایرادات رایج رو خودتون برطرف کنید و تو هزینه ها و وقتتون صرفه جویی کنید. از تمیز کردن فیلترها و چک کردن ریموت گرفته تا بررسی فیوز برق، اینا کارهایی هستن که با یه ذره حوصله از پسشون برمیاید.

اما همیشه یادمون باشه که تو بعضی موارد، مشکل بزرگ تر از اون چیزیه که خودمون بتونیم حلش کنیم. مسائلی مثل کمبود گاز مبرد، خرابی کمپرسور یا برد الکترونیکی، نیاز به دانش تخصصی، ابزار حرفه ای و تجربه دارن. تو این جور موقعیت ها، عاقلانه ترین کار اینه که با یه تعمیرکار مجاز و کاربلد کولر گازی هیتاچی تماس بگیرید. سلامتی شما و دستگاهتون از هر چیزی مهم تره.

با نگهداری منظم و توجه به علائم هشدار دهنده، می تونید طول عمر کولر گازی هیتاچی تون رو بیشتر کنید و از هوای مطبوعی که براتون فراهم می کنه، حسابی لذت ببرید. امیدواریم این راهنما براتون مفید بوده باشه و تونسته باشید مشکلات احتمالی کولرتون رو با موفقیت پیدا و حل کنید. اگه سوالی داشتید یا تجربه ای تو این زمینه دارید، حتماً با ما در میون بذارید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه کولر گازی هیتاچی را عیب یابی کنیم؟ | راهنمای کامل" هستید؟ با کلیک بر روی لوازم خانگی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه کولر گازی هیتاچی را عیب یابی کنیم؟ | راهنمای کامل"، کلیک کنید.