گنجینه های گران بهای تاریخی هرگز از گزند سارقان در امان نبوده اند، اما در میان آنها آثاری بوده اند که بر اثر یک فاجعه، همچون جنگ ناپدید شده و یا به غنیمت گرفته شده اند. برخی از این گنجینه ها هرگز پیدا نشده اند، اما در صفحه تاریخ به یادگار مانده اند.
به گزارش امروزیا، گنجینه های تاریخی گمشده ای وجود دارند که هرگز پیدا نشده اند. تعداد کمی از این آثار به احتمال زیاد نابود شده اند، اما ممکن است برخی از آنها هنوز در امان مانده باشند و روزی بازیابی شوند. «لایوساینس» در گزارشی به معرفی برخی از این گنجینه ها پرداخته است، که در روزهای گذشته بخش نخست آن منتشر شد و در ادامه تعداد دیگری از این گنجینه ها معرفی می شود.
الماس فلورانسی
این الماس زرد 137 قیراطی احتمالا از هند در قرن پانزدهم میلادی به اروپا منتقل شده است. اینکه این الماس چطور و دقیقا چه زمانی سر از اروپا درآورده است، هنوز مشخص نیست. یک فرضیه این است که «شارل یکم» که از 1467 تا 1477 میلادی دوک «بورگوندی» بود، این الماس را از الماس بزرگ تری تراشید و چنان شیفته الماس فلورانسی شد که حتی آن را با خود به جنگ برد و ظاهرا با آن کشته شد.
«کارل یکم»، امپراتور اتریش – مجارستان پس از جنگ جهانی اول با این الماس به سوییس گریخت و آن را در صندوق بانکی گذاشت و بعد به یک وکیل اتریشی به نام «برونو اشتاینر» سپرد، که قرار بود به این خانواده سلطنتی کمک کند تا آن را به همراه سایر جواهرات سلطنتی بفروشد. سرنوشت این الماس مشخص نیست. بر اساس گزارش خبری که در سال 1924 میلادی منتشر شد «اشتاینر» دستگیر، متهم به کلاهبرداری و تبریه شد. این احتمال وجود دارد که الماس فلورانسی دوباره تراشیده شده و اکنون به مجموعه ای از الماس های کوچکتر تبدیل شده باشد.
دیوارنگاره گمشده داوینچی
«لیوناردو داوینچی» این دیوارنگاره را که تصویر پیروزی یک لشگر ایتالیایی به رهبری فلورانس در مقابل میلان در سال 1440 میلادی است در سال 1505 میلادی خلق کرد. این دیوارنگاره بر یکی از ساختمان های شهر فلورانس خلق شد و در سال 1563 میلادی، یعنی زمانی که این ساختمان توسط «جورجو وازاری»، نقاش و معمار ایتالیایی بازسازی می شد، ناپدید شد.
در سال 2012، گروهی از کارشناسان هنری اعلام کردند که شواهدی را این دیوارنگاره کشف کرده اند که نشان می دهد این اثر هنری نابود نشده است و «وازاری» صرفا دیوارنگاره دیگری را روی نقاشی «داوینچی» خلق کرده است. کارشناسان چندین سال این دیوارنگاره را با روش های علمی بررسی و بخش کوچکی از نتایج بررسی های خود را منتشر کردند.
با این حال، نتایج تحقیقات این گروه از محققان هرگز تایید نشد و تحقیقات متوقف شد. در سال 2020 میلادی گروه دیگری از محققان ادعا کردند که «داوینچی» هرگز چنین نقاشی دیواری را خلق نکرده است، اگرچه این ادعا نیز مورد مناقشه است. در نهایت، سرنوشت این نقاشی و حتی موجودیت آن هنوز موضوع بحث کارشناسان است.
گنجینه های طومار مسی
احتمالا غیرعادی ترین مورد از طومارهای دریای مرده (در آسیا)، که در وادی قمرات در کرانه شمال غربی دریای مرده کشف شده اند، متنی باشد که روی یک صفحه مسی حکاکی شده و اطلاعاتی درباره موقعیت مکانی مجموعه وسیعی از گنجینه های مخفی را ارایه کرده است. این «طومار مسی» اکنون در موزه ای واقع در اردن نگهداری می شود. محققان هنوز به توافق نرسیده اند که در این طومار از یک گنج واقعی صحبت شده است یا یک گنج افسانه ای. در زمان نگارش طومار، در حدود سال 70 پس از میلاد، ارتش روم در حال شکست دادن گروه های یهودی بود که علیه حکومت روم شورش می کردند. در نهایت ارتش روم، اورشلیم را گرفت و معبد دوم را ویران کرد.
برخی از محققان حدس می زنند گنجینه هایی که در طومار مس به آن ها اشاره شده است، می توانند گنجینه های واقعی باشند که قبل از تخریب معبد توسط ارتش روم پنهان شده بودند. محققان دیگر استدلال می کنند که گنجینه معرفی شده در طومار مسی آنقدر زیاد است که باید افسانه باشد.
آثار هنری مسروقه موزه ایزابلا استوارت گاردنر
در هجدهم مارس سال 1990 دو سارق در لباس ماموران پلیس وارد «موزه ایزابلا استوارت گاردنر» در بوستون شدند و 13 اثر هنری به ارزش 500 میلیون دلار را ربودند. این مجموعه آثار سه اثر هنری از «رامبرانت»، نقاش هلندی و پنج نقاشی از «ادگار دگا»، هنرمند فرانسوی را شامل می شود. هویت سارقان هنوز نامشخص است و آثار هنری مسروقه نیز هرگز پیدا نشدند. این امکان وجود دارد که سارقان نقاشی اکنون در قید حیات نباشند و نقاشی های مسروقه نیز به شدت آسیب دیده یا نابود شده باشند.
با وجود ارزش بالای این آثار هنری، فروش آنها با توجه به مشهور بودن شان دشوار خواهد بود و هر خریدار به راحتی می تواند تشخیص دهد که این نقاشی ها به سرقت رفته اند.
انسان پکن
در سال 1923 فسیل های یک انسان راست قامت به نام «انسان پکن»، که در فاصله 200 هزار تا 750 هزار سال قبل زندگی می کردند، در غاری در نزدیکی روستای «زوکودیان» کشف شد. این فسیل ها در سال 1941 میلادی در جریان جنگ چین و ژاپن ناپدید شدند و موقعیت مکانی آنها اکنون نامشخص است. برخی از محققان بر این باورند که این فسیل ها در جریان انتقال به ایالات متحده آمریکا ناپدید شده اند.
طلای نازی ها
طبق افسانه ها، در نزدیکی پایان جنگ جهانی دوم، یک نیروی نازی به رهبری یک افسر، مقدار زیادی طلا را در دریاچه توپلیتز در اتریش غرق کرد تا از اینکه این گنجینه به تصرف نیروهای متفقین دربیاید جلوگیری کند. از آن زمان تاکنون جست وجوهای زیادی برای بازیابی این گنجینه انجام شده، اما هیچ طلایی پیدا نشده است.
این امکان وجود دارد که این داستان فقط یک افسانه باشد و در واقعیت هیچ طلایی در دریاچه غرق نشده باشد. با این حال، برخی از محققان خاطرنشان کرده اند که دید ضعیفی به دریاچه وجود دارد و تعداد زیادی کُنده چوب و زباله وجود دارد که تلاش برای یافتن طلا را دشوار و خطرناک می کند. برخی از غواصان در تلاش برای یافتن طلا در آب های این دریاچه کشته شده اند.
نقاشی گمشده رافایل
«رافایلو سانتسیو»، نقاش ایتالیایی که بیشتر با نام «رافایل» شناخته می شود و در سال 1483 میلادی متولد شد و در سال 1520 میلادی درگذشت، تابلو نقاشی «پرتره یک مرد جوان» را خلق کرد. هویت سوژه این نقاشی و تاریخ دقیق خلق آن مشخص نیست. این نقاشی در سپتامبر 1939 زمانی که ارتش آلمان به لهستان حمله کرد متعلق به موزه Czartoryski در کراکوف لهستان بود. مقامات نازی این نقاشی را از موزه دزدیدند و قصد داشتند آن را در موزه Führerermuseum در لینتس (گالری هنر لینتس) واقع در اتریش نگهداری کنند.
موزه Führerermuseum هرگز ساخته نشد و این نقاشی آخرین بار در ژانویه سال 1945 میلادی به نمایش گذاشته شد. این نقاشی تاکنون بازیابی نشده است.
پایان خبر امروزیا
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "گنج های گمشده – امروزیا" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "گنج های گمشده – امروزیا"، کلیک کنید.